Változik a B kategóriás jogosítvány - csak ezeket az autókat lehet majd vezetni B kategóriával!

Hatalmas szigorítás jön, szigorúbb szabályok jönnek a friss jogsisoknak!

Hatalmas szigorítás jön, szigorúbb szabályok jönnek a friss jogsisoknak!

Az Európai Parlament (EP) kedden megerősítette a vezetői engedélyek uniós szabályainak aktualizálását. Az időseknél is vezetnek be hasonlót!

Megújul a vizsga

A testület közleménye szerint így a vizsgán majd olyan témák is helyet kapnak, mint a holttér kockázatai, a vezetéstámogató rendszerek, az ajtók biztonságos nyitása és a telefonhasználat okozta figyelemelterelés veszélye. Az EP szerint a képviselők kérésére az új képzési és vizsgakövetelmények nagyobb hangsúlyt helyeznek majd a kockázatokra, különösen a gyalogosokkal, a gyermekekkel, a kerékpárosokkal és más veszélyeztetett úthasználókkal kapcsolatban.

Gépjárművekre az orvosi alkalmásság érvényessége 15 év lenne, de azokban a tagállamokban, ahol az okmányt személyazonosító igazolványként is használják (mint Magyarországon), ott ezt tíz évre csökkenthetik.

Egységesebb lesz a két év próbaidő

Most először uniós szinten is legalább kétéves próbaidőt határoznak meg a kezdő járművezetőknek. Ebben az időszakban rájuk szigorúbb szabályok is vonatkoznak, például komolyabb büntetéssel jár, ha alkohol vagy kábítószer hatása alatt ülnek volán mögé, vagy elmulasztják a biztonsági öv és a gyermekbiztonsági rendszerek használatát. (Magyarországon most is kezdő vezetőnek számít, aki két éven belül szerzett jogosítványt, de ez nem minden tagállamban volt így, és az új irányelvvel szigorúbb szabályokra számíthatnak.)

Uniós szinten szabályozzák, hogy a 17 évesek is kaphatnak személyautókra alkalmas, B kategóriás jogosítványt, de 18 éves korukig egy tapasztalt járművezetővel kell vezetniük.

Elsődleges lesz, de nem kötelező a mobilos jogosítvány

Az első jogosítvány megszerzése vagy megújítása előtt a kérelmezőknek a látásukat, valamint szív- és érrendszeri állapotukat felmérő orvosi ellenőrzésen kell átesniük. Az uniós országok hatóságai viszont dönthetnek úgy, hogy a vizsgálatot önértékelési formanyomtatvánnyal, vagy más, nemzeti szinten kidolgozott rendszerekkel váltják ki.

Az új szabályokkal fokozatosan a mobiltelefonos jogosítványt tennék elsődlegessé, de az EP közleménye szerint a képviselők gondoskodtak arról, hogy a járművezetőknek továbbra is joguk legyen fizikai jogosítványt kérni.

Nehezebb lesz megúszni a más tagállamokban elkövetett súlyos szabálytalanságokat

A jogosítvány visszavonását, felfüggesztését vagy korlátozását ezentúl továbbítják majd a kiállító uniós országnak. A nemzeti hatóságoknak a jövőben indokolatlan késedelem nélkül tájékoztatniuk kell egymást a legsúlyosabb közlekedési szabálysértésekről is.

Elfogadták, de még évekre lehetünk az alkalmazásától

Az új szabályokról még márciusban egyezett meg az EP a tagállami kormányokkal. A hivatalos kihirdetésük utáni 20. napon lépnek hatályba, de a tagállamoknak még át kell ültetniük a nemzeti jogrendjükbe, mivel irányelvről van szó. Ez azt is jelenti, hogy nem egy az egyben kell alkalmazni, hanem bizonyos kereteken belül van nemzeti mozgástér a szabályok átírásakor.

A tagállami hatóságoknak további egy évük van rá, hogy felkészüljenek a végrehajtásra.

Az uniós jogosítványreform 2023-ban azzal került a figyelem középpontjába, hogy felmerült: külön kategóriába tegyék a nehéz városi hobbiterepjárókat (SUV-ket). Az ötlet csak az EP-ben bukkant fel, a jogszabály akkori parlamenti felelősének (jelentéstevőjének) javaslatát már az előkészítő, szakbizottsági szakaszban kirostálták.