Hatalmas szigorítás jön július 1-től, ezt vezetik be!

Hatalmas szigorítás jön július 1-től, ezt vezetik be!

Hatalmas szigorítás jön július 1-től, ezt vezetik be! 2025. július 1-jétől lép életbe a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) új, online adatszolgáltatási rendszere.

Az adóhatóság júliustól hatályos változtatásai jelentősen érinthetik a vállalkozások mindennapjait: 21 figyelmeztető kódot („WARNING”) hibának („ERROR”) minősít át a NAV, így ezek a hibák a továbbiakban érvénytelenítik az adott számla adatszolgáltatását. A leggyakoribb problémák az áfakódok helytelen megadásához, a vevő adószámához, illetve a módosító számlák hibás hivatkozásaihoz kapcsolódnak – ezekből pedig már egy kisebb cég is tucatnyit generálhat havonta.

Az érintett vállalkozások jelentős része nem is tud róla, hogy hibás adatszolgáltatás fut náluk automatikusan a háttérben. Július után azonban ők is kénytelenek lesznek ezekkel foglalkozni, ugyanis ezek a problémák már nemcsak figyelmeztetések lesznek – hanem olyan hibák, amelyek miatt a NAV nem fogadja be a számlaadatszolgáltatást, ami áfabevallási eltéréseket és akár adóhatósági ellenőrzést is eredményezhet

– mondta Antretter Erzsébet, a Niveus adótanácsadási üzletágának vezetője.

Automatizált ellenőrzés

A NAV rendszeréből visszapattant számlák nem fognak szerepelni a vevő M-lapján, ami súlyos problémát okozhat a bevallások egyeztetésekor. Ráadásul 2025-től az adóhatóság új típusú, úgynevezett adategyeztetési eljárást is indít, amelyben már az online számlaadatok és az áfabevallások közötti eltérések automatikus kiszűrésére törekszik.

„Sok cég még mindig abban a hitben él, hogy a számlázóprogram automatikus NAV-kapcsolata garancia a hibamentes működésre. A valóság ezzel szemben az, hogy a hibás adószám, egy rosszul kiválasztott áfakód vagy egy elfelejtett hivatkozás könnyen meghiúsíthatja az egész adatszolgáltatást” – hangsúlyozta a Niveus szakértője.

Ezek a legfontosabb lépések

Az első és legfontosabb lépésnek a jelenlegi folyamatok auditálását látják a szakértők:

  • milyen adatok kerülnek ki a számlázóból a NAV felé;
  • milyen szabályrendszer alapján működik az automatikus adatküldés;
  • és van-e emberi kontroll ezen a ponton.

Emellett új típusú szoftveres validációk, tesztelések és oktatások is javasoltak, különösen ott, ahol több cég, telephely vagy rendszer érintett egyszerre – olvasható a Niveus sajtóközleményében.

A NAV júliusi változtatása csak az első lépés: a hivatal többször jelezte, hogy az online számlaadat-szolgáltatás lesz az ellenőrzések új alapja, amelyben a mesterséges intelligenciát is egyre aktívabban használják. Ezért az automatizálás önmagában nem elég – a digitális megfelelőséghez most már folyamatos kontroll és szakértői háttér is kell.