Figyelem! Augusztustól új szabályok léptek életbe, rengeteg Magyart érint!
Figyelem! Augusztustól új szabályok léptek életbe, rengeteg Magyart érint! Augusztus elejétől változott a Ryanair kézipoggyász-szabályzata: öt centiméterrel megnőtt az ingyenesen felvihető csomag magasága. A döntés részben az uniós szabályozás változására vezethető vissza és hamarosan minden Ryanair-járaton érvényes lesz – írta meg az El Pais. Több társaság már az uniós szabványt alkalmazza, de az ingyenes kézipoggyász egységes méreteinek bevezetése még várat magára.
Hitel fórum >>
Az ingyenes kézipoggyász mérete jelenleg sem egységes Európában
Az Európai Parlament közlekedési bizottsága arról döntött, hogy egységesíti az ingyenes kézipoggyász méretet. A rendelettervezet szerint
különdíj megfizetése nélkül lehet majd legfeljebb 7 kilogrammos poggyászt felvinni a repülőkre, amelynek összmérete – vagyis magassága szélessége és mélysége – összesen legfeljebb 100 centiméter lehet.
Bár a szabály jelenleg még nem kötelező, a légitársaságok közül egyesek már alkalmazzák, mások még nem, amely a gyakorlatban meglepetést okozhat az utasoknak. Előbbihez tartozik a Ryanair, amely az El Pais beszámolója szerint – ha még nem is teljesen az EU-szabvány szerint, de – augusztustól 5 centiméterrel, 40 × 20 × 30 centiméterre növelte az ingyenesen fedélzetre vihető kézipoggyász méretét, és közölték, hogy a reptereken található poggyászmérők cseréje néhány héten belül megtörténik.
Ezek a légitársaságok aktuális szabályai
Nézzünk körül tehát, hol mi érvényes az ingyenes kézipoggyász méretét illetően.
- A Wizz Air, az egyik legnépszerűbb magyarországi fapados továbbra is az eddigi szabályt alkalmazza: az alapjegyhez egy darab, maximum 40×30×20 centiméteres kézipoggyász vihető fel a fedélzetre, súlymegkötés nélkül. A nagyobb, 10 kilós gurulós kézipoggyászt csak fizetős csomagban (Priority) lehet a fedélzetre. A Wizz Air eddig nem jelentette be, hogy mikor igazodik az új EU-s szabályhoz.
- A Ryanair cég hasonló elven működik, mint a Wizz Air. Az alapjegyhez csak egy kisebb méretű, a korábbi szabályzatban lefektetett 40 × 20 × 25 centiméter helyett most már egy 40 × 30×20 centiméteres méretű táska a díjmentes, amelyet az ülés alá kell helyezni. A nagyobb kabinbőrönd felvitele itt is csak extra díjért lehetséges. Bár ez már közelebb áll az ajánláshoz, ám sem az összméret, sem a súlykorlát nem teljesül teljesen.
- Az EasyJetnél egy darab, maximum 45 × 36 × 20 centiméteres táska vihető fel ingyenesen. A brit fapadosnál a fedélzeti poggyász akár 15 kilogrammos is lehet, amellyel jelenleg az egyik legengedékenyebb a súly tekintetében. Az összméret is meghaladja a 100 centimétert, de nem jelezték, hogy csökkentenék bármelyik paramétert az uniós tolerancia szerinti szabállyal összehangolva.
- A Lufthansa-csoporthoz tartozó társaságoknál – Lufthansa, Austrian, SWISS – az utasok már régóta felvihetnek egy 55 × 40 × 23 centiméteres, maximum 8 kilogrammos kézipoggyász, valamint van amelyik társaságnál egy további kisebb táska is megengedett. A kézipoggyász mérete náluk jóval, 18 centiméterrel meghaladja az uniós javaslatot és egyelőre nem is jelezték, hogy csökkentenék.
- Az Air France–KLM társaság szabályai szerint egy 55 × 35 × 25 centiméteres, maximum 12 kilogrammos kézipoggyászt vihetnek fel az utasok a gép fedélzetére, amelynek összmérete, a 115 centiméter és súlya szintén jócskán meghaladja a tervezettet. A francia-holland konszern tehát engedékeny a kézipoggyász tekintetében és a hírek szerint nem terveznek változtatást.
A cél az egységes utasjogok
Miközben az uniós cél az utasjogok egységesítése és a poggyászdíjak átláthatóbbá tétele lenne, a valóságban a szabályozás alkalmazása a légitársaságokra van bízva.
A repülőjegy olcsó maradhat ugyan, de a rejtett költségek, főként a kézipoggyász díjazása, továbbra is sok utas számára okoz kellemetlen meglepetést. Az El Paise szerint több spanyol utasjogi szervezet is bírósági keresetet fontolgat, hogy rákényszerítse a légitársaságokat az új szabály betartására. Az első eljárások még idén megkezdődhetnek, ami precedenst teremthet az egész Európai Unióban. Amit addig tehető: a fogyasztóknak a váratlan költség elkerülése miatt érdemes előzetesen tájékozódniuk.