Ezen a héten óriási razzia jön az utakon, ezt ellenőrzik majd!
Ezen a héten óriási razzia jön az utakon, ezt ellenőrzik majd! Egyhetes kiemelt rendőri intézkedésekre kell számítani augusztus 4-től Európa-szerte, így a magyar utakon is. Az általános európai kép aggasztó. A sebességellenőrzésre nagy szükség van, mert az uniós tagországok nagyon gyengén teljesítenek a halálos közúti balesetek számának csökkentését tekintve.
Legfrissebb hírek >>
Európa útjain – egyben a magyar közúthálózaton is – intenzív sebességellenőrzésre kell számítani augusztus 4–11. között – figyelmeztette tagvállalatait a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete. Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (Roadpol) által szervezett, egyhetes kiemelt ellenőrzéshez Magyarországon az Országos Rendőr-főkapitányság szakembergárdája is csatlakozik – írta meg a Világgazdaság.
A gyorshajtás a halálos balesetek fő oka
Európa országainak rendőrei más társhatóságokkal együtt kiemelten vizsgálják a járművek sebességét. De természetesen bármi mást is vizsgálhatnak, akár a menetokmányokat, akár a járművek műszaki állapotát.
A pillanatnyi sebesség azért kerül időről időre a hatósági ellenőrzések fókuszába, mert a statisztikai adatok szerint hosszú évek óta az abszolút, illetve relatív gyorshajtás a közúti közlekedési balesetek első számú előidézője.
A sebesség kétszeresére emelésével négyszeresére növekszik a baleseti roncsolás, háromszoros sebességnövelés pedig kilencszeres roncsolódással jár.
Az egyik fő eszköz a sebességellenőrzés
A szakmai szervezet által közölt magyarázatot alátámasztja az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) 19. éves jelentése is a közúti biztonsági teljesítménymutatóról (PIN). Az ETSC ebben egyértelmű figyelmeztetést adott ki : az Európai Unió továbbra is jelentősen le van maradva a 2030-ra kitűzött, a közúti halálesetek és súlyos sérülések számának felére csökkentésére irányuló célkitűzésének elérésétől.
Az általánosabb európai kép továbbra is aggasztó.
- 2024-ben az EU27 tagállamaiban a közúti halálesetek száma mindössze 2 százalékkal csökkent 2023-hoz képest.
- A 2019-es referenciaév óta a teljes csökkenés is csak 12 százalék – jóval a 27 százalék alatt,
- amelyre mostanra szükség lenne ahhoz, hogy a 2030-as 50 százalékos csökkentési cél továbbra is a helyes úton maradjon.
A néhány, kiemelkedő teljesítményt nyújtó ország közé tartozik Litvánia, amely 2019 óta 35 százalékos csökkenést ért el, és az egyetlen ország, amely az elmúlt évtizedben a felére csökkentette a közúti halálesetek számát.
Ki kell emelni Belgium, Lengyelország és Szlovénia eredményeit is – mindegyikük 25 százalékot meghaladó csökkenésről számolt be.