Black Friday 2024 – November 29.-én péntek lesz a Black Friday!
Mit mutatnak a számok?
A PwC Magyarország (ex-GKID) által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült adatok szerint a Black Friday már nem olyan vonzó a vásárlók számára, mint régebben. Ugyanakkor az idei forgalom így is elérheti a 150-160 milliárd forintot – ezt a szervezet egy modellszámítással támasztja alá. Mindez azonban a teljes kiskereskedelmi költésen belül 11-12 százalék körüli arány.
Hitel fórum
Ez egyébként egyben játék a számokkal, hiszen novemberben szinte minden kereskedő több alkalommal is Black Friday megnevezés alatt értékesít, vagyis ha úgy tetszik, szinte minden nagy mennyiségben eladott termék közvetve és közvetlenül is ebbe a kampányba kapcsolódik.
Tavaly novemberben üzemanyag-forgalom nélkül 1350 milliárd forint volt a teljes kiskereskedelmi költés, üzemanyaggal együtt ez 260 milliárddal több.
Ami kiszámolhatatlan, hogy a boltosok novemberi akciózása mennyivel növeli a fogyasztói aktivitást. Rá tudja-e venni a fekete péntek a vásárlókat, hogy többet költsenek, mint amennyit terveztek, vagy ez a kampányidőszak képes-e előre hozni vásárlói beszerzéseket. A kérdés azért releváns, mert minden egyes akció a kereskedő zsebére megy. Ha egy terméket olcsóbban ad el, akkor csökken a profitja. Tehát a kereskedőnek akkor éri meg az akciózás, ha a vásárló többet vásárol, mint az feltételezhető róla. Ha ezt a vevő nem teszi, két dolgot vesz ki a kereskedő kezéből: a csökkentett áru terméket és vele együtt a kereskedő profitját.
A boltosnak tehát azt kell mérlegelnie, hogy mekkora profitkiesést kockáztasson egy akciós kampányban. Ha a vásárló amúgy is vásárol, akkor nincs szükség akciózásra, magától is bemegy a boltba. Ha viszont „nincs kedve” vásárolni, akkor mekkora kedvezmény csábítja be az üzletbe és az akciós terméken megspórolt pénzt vajon elkölti-e nála plusz egy vagy két termékre. A Publicis-kutatás szerint például: a Black Friday-vásárlók átlagosan 195 ezer forint elköltését tervezik. Ez a digitálisan érzékeny, 4,2 millió fős csoport esetében összesen közel 95 milliárd forint tervezhető költést jelent. Amennyiben figyelembe vesszük a nem tervezett vásárlásokat és a digitálisan kevésbé aktív réteg vásárlásait is, akkor jön ki a már említett 150-160 milliárd forint forgalom.
Kiszámíthatatlan fogyasztói magatartás
Nyitott kérdés marad, hogy a számítás ismert tényezője (195 ezer forint) biztosan a kiskereskedelemben landol-e. Ha igen, ezért az összegért milyen jó ajánlatot tud adni cserébe a boltos, mert ha nem, a vevő elhalasztja a tervezett összeg elköltését.
A Covid -járványig viszonylag jól lehetett kalkulálni a fogyasztói magatartást, alacsony volt az infláció, elenyésző volt a geopolitikai feszültség és stabil volt a globális beszállítói rendszer. A járvány miatt leállított gazdaság, majd a geopolitikai instabilitás új világgazdasági helyzetet teremtett, amire a fogyasztó (nem csak a magyar) a költéseinek visszafogásával reagált. A magatartása kiszámíthatatlan lett, pont olyan, mint a 2008-as pénzügyi válságot követő egy évben.
Black Friday 2024 – November 29.-én péntek lesz a Black Friday!
Szilágyi Gábor, a MediaMarkt Magyarország ügyvezető igazgatója elmondta, hogy bár a tavalyi Black Friday a várakozásoknál gyengébben teljesített, idén optimistán tekintenek a szezon elé. Ezt arra alapozza, hogy bár a magyar gazdaság egyes ágazatai gyengélkednek, de a fogyasztást és így a bolti vásárlásokat érintő számok jól alakulnak:
- az infláció 3-4 százalékos szintre csökkent,
- a reálbérek közel 10 százalékos növekedést mutatnak,
- beindult a kiskereskedelmi forgalom.
Szilágyi Gábornak felvetettük, hogy a forint kétéves mélypontra gyengülése visszavetheti az euróban történő külföldi rendeléseket, így ez is az elektronikai áruházlánc malmára hajthatja a vizet. A cég ügyvezető igazgatója egyetértett, és hozzátette, hogy szerinte a reálbér-növekedés tempója is kitarthat egész évben, ami a vásárlási kedvet erősíti. Ezután rátért arra, hogy mit várhatunk az idei Black Novemberben.
Black Friday helyett Black November
Szilágyi Gábor hangsúlyozta, hogy tőlük indult, és kezd elterjedni a piacon egy új hozzáállás, mégpedig hogy Black Friday helyett egyre több eladó Black Novemberben gondolkodik.
Nem egy napra teszünk fel mindent, hanem egész évben várjuk kedvezményekkel a vásárlókat, ennek fényében mi nem Black Fridayről, hanem Black Novemberről beszélünk
– hangsúlyozta az ügyvezető igazgató. Ezután rátért a konkrét számokra is, hogy legnagyobb eséllyel mely termékkategóriákban számolhatunk a legnagyobb kedvezményekkel. Ezek a legkeresettebb termékek lesznek, amelyekből az előzetes felmérés szerint a vásárlók a következő arányban terveznek vásárolni:
- okostelefon, tablet, okosóra: 48 százalék,
- szórakoztatóelektronika: 32 százalék,
- háztartási kis- és nagygépek: 62 százalék.
A november már akkora forgalmat generál, mint a december, és ez a két hónap együttesen az éves árbevétel több mint 20 százalékát adja – mutatott rá Szilágyi. A vállalat heti ciklusokban kínál akciókat, és már október végétől exkluzív ajánlatokat biztosít a regisztrált tagoknak.
A MediaMarkt Magyarországnál a bizalmi faktort erősíti, hogy a vásárlók jellemzően online hozzák meg a döntéseket, ami után offline rásegítést kapnak az üzletekben
– erre már Karczub-Lehoczky Fanni marketingigazgató világított rá a cég saját kutatása alapján. Hozzátette, hogy a vásárlók 63 százaléka várja az akciós árakat, és 23 százalék ingyenes szállítást is keres és elvár.
Az átlagos vásárlási érték 90 ezer forint az összes Termékkategóriában, tehát ennyit terveznek költeni a magyarok a Black November alatt
– állapította meg az áruházlánc kutatása. Szilágyi Gábor igyekezett eloszlatni az akciós árak hitelességével kapcsolatos tévhiteket.
Magyarország az ártörvényt az egyik legerősebben alkalmazza, és ez kikényszeríti, hogy amikor egy vásárló áthúzott, akciós árat lát, az valóban tényleges akció legyen.
– fejtette ki az ügyvezető igazgató, hangsúlyozva, hogy az utóbbi években nagy tisztuláson ment át a piac, ugyanis korábban voltak csalások az árakkal, most már nincs ilyen, a valódi csökkentett árat látják a boltokban.
A MediaMarkt vezetői részletes betekintést nyújtottak a vállalat jelenlegi helyzetébe és jövőbeli terveibe. A kiskereskedelmi lánc üzleti éve lezárult, így egész éves kimutatást tudtak adni arról, hogyan és mit vásároltak a magyarok az üzleteikben.
Az üzleti év első felében még visszaesést tapasztaltak, ám a tavaszi hónapoktól kezdve dinamikus növekedés indult. Az online értékesítés különösen erős húzóerőnek bizonyult, amit a vállalat új fejlesztésekkel igyekszik még tovább erősíteni.