Változás jön! Itt a MÁV friss közleménye – Rengeteg utast érint!
Változás jön! Itt a MÁV friss közleménye – Rengeteg utast érint! Július 1-jétől jelentős változások lesznek a magyar vasúti közlekedésben, miután az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) döntése alapján a MÁV-csoporttól összesen 752 kilométer vasúti pálya üzemeltetése kerül át a GYSEV Zrt.-hez.
Az új átrendezés célja, hogy optimalizálja a vasúti közlekedést, különösen a Dunántúl északnyugati részén, miközben a közlekedési feladatokat fokozatosan átveszi a zöld-sárga vasúttársaság.
Miért kerül át a vasúti pálya a GYSEV-hez?
A GYSEV Zrt. erőforrásai eddig is jelentős szerepet játszottak a magyar vasúti közlekedésben, de mostantól még nagyobb szerepet kapnak. Az ÉKM szerdai közleménye szerint a vasúti pályaátadás a kormány által megfogalmazott egyik vállalás eredménye.
Lázár János, az építési és közlekedési miniszter már az év elején bejelentette, hogy a GYSEV Zrt. feladatai bővülnek, és az idei nyári főszezontól kezdve mintegy 752 kilométeres vasúti pálya üzemeltetését veszi át a MÁV-csoporttól.
A döntés célja, hogy javítsák a közlekedés hatékonyságát a Dunántúlon, és biztosítsák, hogy a felszabaduló járművek a keleti országrészben álljanak szolgálatba. A vasúti közlekedés optimalizálása és az erőforrások megfelelő elosztása fontos lépés a fenntartható közlekedési rendszer kialakítása érdekében.
Milyen vasútvonalakat érint az átadás?
A vasútvonalak üzemeltetésére vonatkozó átadás a következő 13 szakaszt érinti:
- A 10-es vonal Győrszabadhegy–Celldömölk szakasza
- A 11-es vonal Győrszabadhegy–Veszprém szakasza
- A 13-as vonal Veszprémvarsány–Franciavágás szakasza
- A 14-es vonal Pápa–Csorna szakasza
- A 17-es vonal Zalaszentiván–Nagykanizsa szakasza
- A 20-as vonal Porpác–Székesfehérvár szakasza (Székesfehérvár állomás már nem)
- A 23-as vonal Zalaegerszeg–Rédics szakasza
- A 24-es vonal Zalabér–Batyk–Zalaszentgrót szakasza
- A 25-ös vonal Boba–Őriszentpéter-országhatár szakasza
- A 26-os vonal Ukk–Balatonszentgyörgy szakasza (Balatonszentgyörgy állomás már nem)
- A 27-es vonal Hajmáskér–Csajág szakasza (Csajág állomás már nem)
- A 30-as vonal Murakeresztúr-országhatár–Balatonszentgyörgy szakasza (Balatonszentgyörgy állomás már nem)
- A 60-as vonal Murakeresztúr–Gyékényes-országhatár szakasz
A vasútvonalak üzemeltetése 2025. július 1-jétől lép életbe, de fontos megjegyezni, hogy a személyszállítási feladatok fokozatosan, több ütemben kerülnek át a GYSEV-hez.
Az első ütemben a Zalaegerszeg és Celldömölk közötti szakasz személyszállítási feladatait veszi át a GYSEV, míg a többi szakaszon ez később történik.
A közlemény szerint a vasútvonalak üzemeltetése nem jelenti automatikusan a személyszállítási tevékenység átvételét. A közszolgáltatási feladatok, mint például a személyszállítás, fokozatosan, több ütemben kerülnek át a GYSEV Zrt.-hez. A személyszállítási közszolgáltatások átvétele tehát nem azonnali, hanem egy hosszabb, átgondolt folyamat része.
A GYSEV Zrt. az új feladatok révén egyre nagyobb szerepet kap a magyar vasúti közlekedésben. Az üzemeltetés és a fokozatosan átkerülő személyszállítási feladatok hozzájárulnak a vasúti közlekedés színvonalának emeléséhez és a fenntartható közlekedési megoldásokhoz.
Az átadás és az új feladatok elosztása célja, hogy javítsák a vasúti közlekedést, miközben biztosítják a hatékony és gyors közlekedési lehetőségeket a magyar utazók számára.
A 2025. július 1-jén életbe lépő változások fontos lépést jelentenek a magyar vasúti közlekedés fejlesztésében. A GYSEV Zrt. jelentős többletfeladatokat kap, és átveszi a MÁV-csoporttól 752 kilométer vasúti pálya üzemeltetését.
Bár a személyszállítási feladatok fokozatosan kerülnek át, az új átrendezés a közlekedés hatékonyságát szolgálja. A jövőben a GYSEV Zrt. még fontosabb szerepet kap a hazai vasúti közlekedésben, ami a fenntarthatóság és a hatékonyság irányába történő fejlődést biztosít.