Rengeteg magyar kap pénzvisszatérítést a napokban! Figyelje a bankszámláját!

Rengeteg magyar kap pénzvisszatérítést a napokban! Figyelje a bankszámláját!

Rengeteg magyar kap pénzvisszatérítést a napokban! Figyelje a bankszámláját! 2025. augusztus 6-án több hazai bank ügyfelei furcsa jelenséget tapasztalhattak:

bizonyos korábbi bankkártyás tranzakciókat a rendszer tévesen újra megterhelt a számlájukon.

A Magyar Bankszövetség közleménye szerint a hiba nem a bankok belső rendszereiben, hanem egy külső kártyaelfogadónál jelentkezett, amely technikai problémát okozott a tranzakciók feldolgozásában.

( Friss hírek )

Hogyan alakult ki ez a kellemetlenség?

A Bankszövetség tájékoztatása szerint

a gondot egy kártyaelfogadó szolgáltató technikai meghibásodása okozta.

Ez a szolgáltató felel a kártyás fizetések fogadásáért és a bankok felé történő továbbításáért. A meghibásodás következtében bizonyos már teljesített tranzakciók újra bekerültek a feldolgozó rendszerbe, így az ügyfelek számláján duplikált terhelésként jelentek meg.

A kártyás fizetések feldolgozása összetett folyamat, amely több szereplőt érint:

  • a kártyabirtokos bankját (kibocsátót),
  • a kereskedő kártyaelfogadó bankját vagy szolgáltatóját,
  • a nemzetközi kártyatársaságokat (Visa, Mastercard),
  • valamint a tranzakciókat feldolgozó rendszereket.

A hibás adatküldés és feldolgozás együttesen vezetett a téves terhelésekhez.

Azonnali intézkedések és helyreállítás

A probléma észlelését követően a bankok azonnal vizsgálni kezdték az érintett tranzakciókat, miközben folyamatosan tájékoztatták ügyfeleiket a helyzetről.

A Bankszövetség megerősítette:

  • „A hibás terhelések visszaállítása megtörtént, az érintett összegeket visszautalták a számlákra.”
  • Az ügyfeleknek nincs szükség külön bejelentésre, a jóváírás automatikusan lezajlott.
  • Bár az érintett tranzakciók aránya a teljes bankszektori forgalomhoz képest elenyésző volt, minden esetet gondosan kivizsgáltak.

Megelőzés és jövőbeli lépések

A Magyar Bankszövetség közleménye szerint folyamatosan egyeztetnek a Magyar Nemzeti Bankkal és a hibát okozó kártyaelfogadóval, hogy hasonló problémák a jövőben elkerülhetők legyenek.

A közlemény hangsúlyozza:

„A cél, hogy az ügyfelek minden körülmények között biztonságos és megbízható pénzügyi szolgáltatásokat vehessenek igénybe. A mostani eset tanulságai alapján további technikai és ellenőrzési lépések bevezetése várható.”

Mit tehetnek az ügyfelek, ha ilyet tapasztalnak?

Szakértők szerint érdemes:

  • rendszeresen ellenőrizni a bankszámlakivonatokat és a mobilbanki értesítéseket,
  • ha téves terhelést észlelünk, azonnal jelezni a bank ügyfélszolgálatán,
  • megőrizni a bizonylatokat és tranzakciós értesítéseket, amelyek segíthetnek a probléma kivizsgálásában.

Bár a jelenlegi helyzet már rendeződött, az eset ismét rámutat arra, hogy a pénzügyi digitalizáció előnyei mellett mindig számolni kell technikai hibák lehetőségével is.