Site icon Hitel fórum – családi pénzügyek

Rendkívüli bejelentés a minimálbérről – 400 ezer forintra emelik a Magyar minimálbért!

minimálbér 2025 nettó-buttó bérek 2025

Rendkívüli bejelentés a minimálbérről – 400 ezer forintra emelik a Magyar minimálbért!

Rendkívüli bejelentés a minimálbérről – 400 ezer forintra emelik a Magyar minimálbért! Valóságos számháború robbant ki az elmúlt napokban a minimálbér kérdése körül. Az egész ott kezdődött, hogy Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy szerdai interjúban azt mondta: félrevezetőek az Eurostat statisztikái, amelyek szerint az EU-ban Bulgária után Magyarországon a legalacsonyabb a minimálbér.

Kapcsolódó cikkünk, minimálbér 2025 >>>

Szerinte ugyanis nem a hivatalos minimálbért, hanem a minimálbér és a garantált bérminimum súlyozott átlagát kellene összevetni a többi ország minimálbérével. Ha így teszünk, szerinte nem utolsó előttiek, hanem tizenhetedikek vagyunk a listán, megelőzve nemcsak Romániát és Szlovákiát, de Csehországot is.



Nagy ezen kívül arról is beszélt, hogy a következő időszakban nagyobb hangsúlyt fektetnének a jövedelempolitikára, és közelítenék az alacsony jövedelműeket az átlagbérekhez. Ennek részeként több lépcsőben, de legkésőbb 2027-ig az átlagbérek 50 százalékára emelnék a minimálbért.

Az interjú megjelenése után a 444 egy cikkében arról írt: Nagy Márton „nagyot akart mondani”, de nem vállalta túl magát, mivel a minimálbéreket csak 19 százalékkal, vagyis bruttó 50 ezer forinttal kéne megemelni, hogy elérjék az átlagbér felét. Erre egyszer már volt példa, 2022-ben, amikor a kormány az infláció és a közelgő választás miatt egy lépésben emelte ennyivel a minimálbért.

Nem kellett sokat várni a kormány reakciójára, Czomba Sándor foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár pár órával később a Világgazdaságnak arról beszélt, hogy a cél elérése érdekében a következő három évben nem 50 ezer forinttal, hanem 140 ezer forinttal kellene megemelni a bruttó minimálbért. Nevezetesen azért, mert 2027-ig nemcsak a minimálbér, de az átlagbér is emelkedni fog, a kormány szerint addigra bruttó 800 ezer forint lesz a magyarországi átlagfizetés. Ahhoz, hogy a minimálbér ennek a fele legyen, a mostani 266 ezer forintról 134 ezer forinttal 400 ezerre kell majd emelni.



A Portfolio elemzése ennél is magasabb, 860 ezer forintos átlagbérrel számol 2027-re, ami – ha Nagy Márton eléri a célját – bruttó 430 ezer forintos minimálbért jelent. Ehhez a következő három évben az átlagbérnek nem szabad 10 százalék felett nőnie, miközben a minimálbérnek évente 17-18 százalékkal kell emelkednie – ami rendkívül nagy emelést jelent.

Mindezzel kapcsolatban több kérdés merülhet fel.

Nem is vagyunk utolsó előttiek (kivéve 300 ezer embert)

Kezdjük az elsővel! Nagy Mártonnak annyiban igaza van, hogy Magyarországon elég régóta gyakorlatilag kétfajta minimálbér létezik. Van a tényleges minimálbér, ami a törvény szerint kifizethető legalacsonyabb fizetés – ezt főleg betanított munkások kapják. De emellett ott a garantált bérminimum, ami a középiskolai végzettséget vagy középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben dolgozóknak kiadható legalacsonyabb fizetés.

Magyarországon viszonylag kevesen kapnak minimálbért, nagyjából a dolgozók 5-6 százaléka. A minimálbér és a garantált bérminimum között is elég kevesen vannak, ennél a két kategóriánál jóval többen kapnak garantált bérminimumot, és a legtöbb dolgozó ennél valamivel többet keres.



Ilyen különbségtétel a legtöbb országban nincs, az unióban többnyire egyféle minimálbér vonatkozik a középfokú végzettség nélküli, és az azzal rendelkező dolgozókra. Ennek megfelelően Romániában például a dolgozók több mint negyede van minimálbéren – köztük rengetegen középfokú végzettséggel.

Nagy Márton ezért inkább egy úgynevezett effektív minimálbérrel számolna, ami a minimálbér és a garantált bérminimum súlyozott átlaga. Ha ezt hasonlítjuk a többi európai országhoz, akkor valóban más képet kapunk, mintha a sima minimálbért hasonlítanánk:

Az ábrán látszik, hogy valóban egész más a kép, ha nem a minimálbért, hanem az effektív minimálbért vesszük alapul. Ez viszont olyan szempontból mindenképpen félrevezető, hogy figyelmen kívül hagyja annak a több százezer embernek a bérhelyzetét, akik minimálbéren dolgoznak bruttó 266 ezer forintért – vagyis kevesebb pénzért, mint Romániában és Csehországban bárki.


A szakmunkás minimálbér eddig is 50 százalék felett volt

Nagy másik kijelentése arra vonatkozott, hogy szeretnék, ha 2027-re az átlagbér 50 százaléka lenne a minimálbér. Ennek a megvizsgálásához érdemes megnézni, hogyan alakultak Magyarországon a fontosabb bérszintek az elmúlt másfél évtizedben:

A grafikonról leolvasható, hogy 2010 és 2024 között először lassan, majd egyre gyorsabb ütemben növekedett az összes jelzett bérszint. Ez persze nominális érték, vagyis az infláció miatt igazából nem nőtt ennyivel a fizetésünk értéke, de 2012-t és 2023-at leszámítva a többi évben reálbérnövekedés is történt. (Vagyis nagyobb mértékben nőttek a fizetések, mint az árak.) Érdemes megnézni, ebben az időszakban hogy viszonyultak egymáshoz a különböző bérszintek.

Az ábrán látszik, hogy a garantált bérminimum a vizsgált időszakban először valamivel az átlagbér 50 százaléka alatt, majd afölött mozgott, idén pedig pont 50 százalék környékére ért el. A minimálbér ezzel párhuzamosan végig az átlagbér 40-42 százalékát tette ki. A közmunkások fizetése egy időben az átlagbér egyharmada környékén volt, az utóbbi öt évben viszont már csak a 20 százalékát teszi ki.


Megszűnhet a garantált bérminimum

Az elmúlt 15 év adatait látva tehát elég távoli célnak tűnik, hogy a minimálbér három éven belül elérje az átlagbér 50 százalékát. Ezt két eszközzel lehetne elérni:

  1. összevonják a minimálbért és a garantált bérminimumot, és az utóbbi válik az új minimálbérré, amit a középfokú végzettség nélküli dolgozók is megkapnak;
  2. vagy olyan ütemben emelik a kétféle értéket, hogy a minimálbér eléri az átlagfizetés 50 százalékát, a garantált bérminimum pedig mondjuk a 60-at (jelenleg is 10 százalékpont a különbség a két bérszint között).

Ez utóbbi azt jelentené, hogy a hazai fizetések a mostaninál sokkal egyenlőbben oszlanak el, aminek a megvalósítása legalábbis kétséges. A garantált bérminimum emelésével ugyanis a cégekben a fizetések összetorlódnak, ilyen esetekben pedig a különböző beosztásokhoz járó fizetési szintek közötti különbség megtartása érdekében a bérminimum felett lévő fizetéseket is emelnie kell – máskülönben komoly bérfeszültség alakulna ki. A NAV-tól származó jövedelemadatok szerint viszont a magyarok nagyjából fele a garantált bérminimum és az átlagjövedelem között keres, a bérminimum emelésével így sokuk fizetése is emelkedne.

Ha pedig a magyarországi dolgozók ekkora részének emelkedik egyszerre a fizetése, akkor az átlagbér is jelentősen nő, vagyis megint távolodik a garantált bérminimumtól. Az államnak viszont nem feladata, hogy megpróbálja fel- vagy lenyomni az országon belüli bérszintet, ezt – a legalacsonyabb fizetéseket leszámítva – a cégeknek és a dolgozóknak kell lemeccselniük.

A másik lehetőség, hogy tényleg összezárják a minimálbért és a garantált bérminimumot, vagy legalábbis szimbolikusra csökkentik a kettő közötti különbséget. Ez egyébként részben már elkezdődött, idén ugyanis 15 százalékkal emelték a minimálbért és 10 százalékkal a bérminimumot, amivel ezek kicsit közelebb kerültek egymáshoz.



A különbségtétel megszüntetéséről igazából évek óta szó van, és már a tavalyi bértárgyalásokon is felmerült a szakszervezetek és a munkaadók között. Palkovics Imre, a dolgozókat képviselő Munkástanácsok Országos Szövetségének elnöke már akkor azzal érvelt az összevonás mellett, hogy

Az összevonás persze konfliktusokkal is járna, hiszen a mostani rendszer lehetőséget ad a cégeknek arra, hogy a legalacsonyabb bérszinten tegyenek különbséget a szakképzettséggel rendelkező, és az anélkül dolgozó munkások között. Ennek a megszüntetése rövid távon nagyon sok cégnél valószínűleg bérfeszültséget okozna, az Economixnak tavaly nyilatkozó szakértők szerint főleg az idősebb munkavállalók körében.

Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke tavaly októberben arról beszélt, hogy a minimálbér felett eljárt az idő, Perlusz László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára pedig már akkor azt mondta, hogy 2027-ig biztosan összeolvad a minimálbér és a garantált bérminimum. Nagy Márton minisztériuma akkor még csak arról írt, hogy felmerült ez az ötlet, a miniszter mostani nyilatkozata alapján azonban valószínűleg meg is fog valósulni.


A nagy többségnek nem ez számít

Idén várhatóan 655 ezer forint lesz a bruttó átlagbér, és ha ez a következő három évben évente 7-8 százalékkal nő, akkor 2027-ben már 800 ezer forint felett lesz. A garantált bérminimum eddig az átlagbér 50 százalékán vagy afölött volt, ha ez így marad, akkor 2027-re tényleg jöhet a 400 ezer forintos bruttó garantált bérminimum. Ha pedig ezt addigra összevonják a minimálbérrel, akkor az is 400 ezer forint lesz.

Az egyik felmerülő kérdés, hogy a cégek ki tudják-e ezt termelni. Ők ugyanis akkor tudnak fizetéseket emelni, ha egyre több a megrendelésük, vagy egyre hatékonyabban tudnak termelni, ezek azonban általában a gazdasági növekedések időszakában vannak így. Most viszont már másfél éve nem bír növekedni a magyar gazdaság, a beruházások pedig éppen padlót fogtak, vagyis egy komolyabb fordulatra lenne szükség, hogy beinduljon a gazdaság, ezzel pedig megnyíljon a lehetőség a tartósabb béremelések felé.

Ha tényleg sikerül eljutni a 400 ezer forintos bérszintre, az a most minimálbérért dolgozó 250-300 ezer embernek nagy előrelépés lenne, hiszen nekik ez a következő években évi 15 százalékos béremelést jelent. Az MNB által előrejelzett 3 százalékos inflációnál ez 12 százalékos reálbérnövekedés – amiért bárki tíz ujját megnyalná.



Más a helyzet viszont a garantált bérminimumot keresőkkel. Ők most havi bruttó 326 ezer forintot keresnek, ha ez három év alatt menne fel 400 ezerre, az évi 7 százalékos béremelést jelentene. Ha megint 3 százalékos inflációval számolunk, akkor az ő fizetéseik reálértéke a következő három évben évi 4 százalékkal nőne. Ez egy fejlett gazdaságban nem rossz adat, de a 2010-es évek második felében ennél jóval gyorsabban növekedtek itthon a reálbérek – vagyis a garantált bérminimumosok már nem számíthatnak olyan nagy bővülésre, mint amit akkor ők is átéltek.

Kérdés tehát, hogy ők a bruttó 400 ezer forintos fizetést, és az ezzel együtt járó 4 százalékos reálbérnövekedést jó vagy rossz fejleményként élik majd meg (ami persze az összes többi bérszinten álló dolgozóra is ugyanúgy igaz).

Ez egyébként a 2026-os választások eredményeit is befolyásolja majd. Alappal feltételezhető, hogy a Fidesz-kormánnyal való elégedettséget, és így a választói magatartást jelentősen befolyásolják a megélhetési tényezők, így az is számíthatott az előző két választáson, hogy 2017-ben és 2018-ban, majd 2022-ben is jelentősen emelték a minimálbért és a garantált bérminimumot. Egy nagyobb emelés 2026-ban is javítaná a kormánypártok esélyeit, kérdés viszont, hogy lesznek-e olyan helyzetben a magyar vállalatok, hogy kitermeljenek akkora béreket.

Exit mobile version