Nyugdíjas figyelem – Fontos figyelmeztetés érkezett a 30 ezer forintos élelmiszer-utalványról!
Az utolsó szakaszához érkezett a nyugdíjas élelmiszer-utalványok kézbesítése, a kormány korábban közölt jelzése alapján október 15-ig minden érintett megkapja a 30 ezer forint értékű utalványt. Miként az Origo Nyitrai Zsolt, a miniszterelnök főtanácsadója által adott tájékoztatás alapján megírta, szeptember végéig több mint 2 millió jogosult kapta meg az utalványát. Több nagy áruházlánc további extra kedvezmények biztosításával csábítja az érintett vásárlókat arra, hogy náluk költsék el utalványaikat. A felhasználás szabályairól való tájékoztatásban a NAV is részt vesz, ez alkalommal a kereskedők részére adott tanácsokat arra nézve, hogyan készítsék fel pénztárgépeiket az élelmiszer-utalvánnyal való fizetésre. A kereskedők ugyanis kötelesek fizetésre elfogadni az utalványt, amennyiben az nem sérült vagy hiányos, illetve a felhasználás körébe tartozó élelmiszert vásárolnak vele.
Így kezelhetik a kereskedők pénztárgépeikkel az élelmiszer-utalványokat
A nyugdíjas-élelmiszerutalvány
- 5000 forint,
- 3000 forint,
- 2000 forint, és
- 1000 forint címletű, egyedi sorszámmal ellátott, egyedi vízjelet és a kibocsátó megnevezését is tartalmazó, biztonsági elemekkel rendelkező papíralapú utalvány.
A nyugdíjasoknak járó élelmiszer-utalványok pénztárgépi kezeléséhez az adóhatóság az alábbi szempontokat adja:
1. A nyugdíjas-élelmiszerutalvány rögzítése online pénztárgépben:
Online pénztárgéppel az alábbi három fizetőeszköz-típus kezelhető:
- készpénz,
- bankkártya,
- egyéb fizetőeszköz.
A nyugdíjas-élelmiszerutalványt – az utalvány felhasználásának értékében – egyéb fizetőeszközként kell rögzíteni a pénztárgépben a hideg élelmiszer értékesítéséről kiállított bizonylatoknál (nyugta, egyszerűsített számla).
Az egyéb fizetőeszközön belül az üzemeltető szabadon létrehozhat különböző kategóriákat (megnevezéseket) – a Pénztárgéprendelet keretei között –, így akár a nyugdíjas-élelmiszerutalványok számára is. Az utalványok összege rögzíthető a pénztárgépen:
- egy, már korábban létrehozott egyéb fizetőeszköz kategóriába (például egy már meglévő utalvány megnevezésű fizetőeszközhöz), vagy
- létrehozhatnak az utalványok összege számára egy új egyéb fizetőeszköz kategóriát.
Célszerű az utalványok felhasználásának nyomon követése, és a nyugdíjas-élelmiszerutalványok külön kezelése jobban támogatja elszámolásukat is.
Ennek érdekében – bár nem kötelező – érdemes új egyéb fizetőeszköz kategóriát beállítani a pénztárgépen, amit más típusú utalvány esetén nem használ az üzemeltető – ajánlja a NAV.
2. A nyugdíjas-élelmiszerutalvány rögzítése e-pénztárgépben
E-pénztárgéppel az alábbi fizetési módok kezelhetők:
- készpénz,
- bankkártya,
- SZÉP-kártya,
- Azonnali Fizetési Rendszer,
- egyéb fizetőeszköz.
A hideg élelmiszer értékesítéséről kiállított bizonylatoknál (e-nyugta, számla) az átvett utalvány értékét egyéb fizetőeszközként kell rögzíteni az e-pénztárgépben.
Ezen belül – hasonlóan az online pénztárgépekhez – az üzemeltető szabadon létrehozhat különböző típusokat (megnevezéseket) a nyugdíjas-élelmiszerutalványos fizetések számára – jelzi az adóhatóság.
Vagyis mindkét alapvető típusú pénztárgéppel megoldható a nyugdíjasoknak járó élelmiszer-utalványokkal való fizetés kezelése. Arra hivatkozva egyetlen kereskedő sem utasíthatja el azt és kérhet helyette készpénzes vagy bankkártyás fizetést, hogy az általa használt pénztárgép nem készíthető fel annak kezelésére.