Nyári gumicsere: erre ügyeljen, amikor felteszi a nyári gumikat!
Nyári gumicsere: erre ügyeljen, amikor felteszi a nyári gumikat! Mivel már áprilisban is előfordulnak 30 fok feletti nappali hőmérsékletek, nem érdemes tovább halogatni a gumicserét az autónkon. A téli gumik ugyanis melegben gyorsan kopnak, rontják a személygépkocsi stabilitását, fogyasztását, és fékútját is, ezért a gumicsere szükséges. Eláruljuk, hogyan érdemes nyári autógumit választani, cserélni és tárolni, és azt is, hogy mi az a rejtélyes DOT jelölés.
( Friss hírek )
Gumicsere: mikor kell/érdemes lecserélni a télit?
A gumicsere az egyik, ha nem a legfontosabb része az autó nyári felkészítésének. A szakemberek szerint már elérkezett a gumicsere ideje, egyedül azoknak érdemes még várni vele április közepéig, akik ki kora reggel és késő éjjel autóznak sokat, amikor a hőmérséklet még nem mindig éri el a 7 fokot, vagy olyan külföldi helyre tartanak (pl. síelni), ahol hidegebb idő, esetlen hó is van.
A legjobb megoldás az, ha mind a négy abroncsot egyszerre cseréljük le a gumicsere alatt. Annak érdekében, hogy nagyjából egyszerre kopjanak „cserésre”,
7-10 ezer kilométerenként érdemes megcserélni az elsőket a hátsókkal,
amire kiváló alkalom a szezonális csere. Forgásirányos abroncsok esetében a forgásirány megtartására ilyenkor is figyelni kell. Minden felszerelés előtt alaposan nézessük át szakemberrel a gumikat a lehetséges sérülések miatt. A leszerelt abroncsokat is nézzük át; ha újakat kell venni, van rá fél évünk, hogy kiválasszuk a megfelelőt.
Miért érdemes a gumicseréről gondoskodni?
Tavasszal a lamellák okozta belső súrlódás és a felforrósodó aszfalt miatt a téli gumi hamar túlmelegedhet, ami fokozott kopással jár, illetve sportos használat mellett egy téli abroncs akár tönkre is mehet. Melegben nem ideális a téli autógumi összetétele:
a lágy keverék kenődik a meleg aszfalton,
ráadásul a magas futófelület-kialakítás is növeli a fékutat. Kanyarokban érezhetően bizonytalanabban mozog a téli gumis jármű, mint nyári abronccsal. Emellett a fogyasztás és a gördülési zaj is nő, tehát sok szempontból jó választás még időben feltetetni a nyári gumit.
Milyen profilmélységet ír elő a KRESZ a személygépkocsiknál?
Egy nyári abroncs minimális profilmélysége 1,6 milliméter lehet, tehát 2 mm-nél kisebb profilmélységű abroncsot már nem illik visszaszerelni, de igazából ennek a többszöröse az, ami ajánlható. Szakértők szerint az igazán biztonságos érték
téli abroncs esetében a minimum 4 milliméter, nyárinál pedig a 3 milliméter.
Azt is fontos tudni, hogy az abroncsok csak a gyártástól számított 5-6 évig megfelelő minőségűek, utána keménnyé, rideggé válik az anyaguk (ami rontja a tapadást), és apró repedések jelennek meg bennük. Ráadásul a frissebb fejlesztésű abroncsok mindig jobb teljesítményre képesek, általában nagyobb a hatótávolságuk, halkabbak, és a kisebb gördülési ellenállásuk miatt a fogyasztást is csökkentik.
Fent lehet-e hagyni a négyévszakos gumikat?
Ha mindenképpen egy szettel akarunk autózni egész évben, akkor a négyévszakos abroncs a megoldás. A mai négyévszakos abroncsmintázatok és -keverékek már elérik azt a szintet, amely nyugodt szívvel ajánlható annak, aki évente nem tesz meg többet 10 ezer kilométernél, és télen ritkán akar hegyi-, illetve havas környezetben autózni. Ma már azt is megválaszthatjuk, hogy nyáriasított téli, vagy téliesített nyári gumit szeretnénk, a mi éghajlatunkon az utóbbi az előnyösebb (pl. Michelin CrossClimate).
Ám a négyévszakos abroncs fogalma nem azt jelenti, hogy ezek teljesen gondozásmentesek. A megfelelő nyomásérték mellett figyelni kell arra is, hogy az egyenletes kopás érdekében a kerekek pozícióját cserélgetni az autón, illetve centríroztatni is kell őket, legalább évente egyszer, és a gumiápolószeres kezelés sem árt. A folyamatosan használatban lévő négyévszakos abroncsok értelemszerűen gyorsabbak használódnak el, mint az évente csak hat hónapig használt, évszaknak megfelelő szettek.
Milyen nyári gumit érdemes választani?
Melyik a legjobb gumiabroncs márka? Erre nincs egyértelmű választ. Sokan a nagy futásteljesítményű Michelinre esküsznek, de a Continental, a Pirelli, a Goodyear, a Hankook és a Bridgestone is prémiummárkának számít, ami persze az áraikon is érződik.
Prémiummárkák:
- Michelin
- Continental
- Pirelli
- Goodyear
- Hankook
- Bridgestone
A széles kínálatból nem könnyű feladat kiválasztani az adott felhasználó számára ideális abroncsokat, de legalább az autógumi árak összehasonlítása könnyű a netes keresőoldalak segítségével. Ami biztos: nem érdemes bizonytalan, kétes eredetű, például ismeretlen nevű távol-keleti importból származó abroncsokat vásárolni, de jó választás lehet egy-egy nagy gyártó olcsó „budget” márkájának (Sava, Barum, Laufenn, Kormoran, stb.) abroncsa, amely sokszor az egy generációval korábbi prémium gumi mintázatát kapja meg. Kockázatos használt abroncsot is venni, még akkor is, ha szemmel láthatóan jó állapotban vannak a gumik, nem túl idősek és kopottak. Az ilyen abroncsoknak belső, szemmel nem látható rejtett hibái lehetnek, bár erre viszonylag kicsi az esély.
Hogyan kell feltenni a nyári gumikat az autóra?
A nyári és a téli abroncsokra is igaz, hogy minden kerékre azonos típusú és mintázatú abroncsot javasolt felhelyezni. Ha komoly mértékben elkopott vagy sérült valamelyik abroncs, akkor sajnos a vele azonos tengelyen lévő másik abroncsot is ki kell cserélni újra.
Nem ajánlott különböző márkájú, évjáratú, és típusú nyári gumikat kombinálni egy autón,
ha mégis két-két pár különböző gumink van, akkor a jobbat a hátsóra, a kevésbé jót az első tengelyre érdemes felszerelni, mert így kisebb eséllyel válik túlkormányzottá, amikor felfut a vízre (aquaplaning). Amennyiben valamiért csak az egyik tengelyre kerülnek új abroncsok, akkor az szintén a hátsó legyen, függetlenül attól, hogy első- vagy hátsókerék-meghajtású autóról van-e szó. Ami végképp tilos: ne kombináljuk a téli abroncsot a nyárival, a fizikát nem lehet becsapni!
Mi az a DOT jelölés, és miért érdemes fiatal gumit választani?
Az EU-s energiatanúsítvány matrica mellett még az autógumi oldalán található DOT szám ad fontos információt. A DOT kód megfejtése: a szám utolsó négy karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az első kettő a gyártási év hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan a lehető legfrissebb gyártású abroncsot keresik, ami azt figyelembe véve érthető, hogy egyes gumikeverékek akár öt-hat év alatt elöregedhetnek, az elhasználódás jelei lehetnek az apró repedések. Viszont az abroncsok maximális élettartama megfelelő tárolással és karbantartással a tíz évet is elérheti. Egy előírt körülmények között, fénytől és hőtől távol tárolt, még fel nem szerelt gumiabroncs pedig akár öt éven keresztül megőrizheti újkori tulajdonságait.
Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát.
Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb három év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a három-öt éve gyártottnál használható az „új” megnevezés.