Most érkezett, új szabályt élesedett a 75 év feletti autóvezetőknek!
Most érkezett, új szabályt élesedett a 75 év feletti autóvezetőknek! Japánban a közlekedésbiztonság és az udvariasság találkozik: az autókon elhelyezett matricák nemcsak a sofőrök életkorát és tapasztalatát jelzik, hanem a forgalmat is harmonikusabbá teszik. Az idősebb sofőrök számára kötelező a korukat jelző szimbólum használata, amelyet barátságos, természet ihlette minták díszítenek. De miért fontos ez a rendszer, és hogyan működik?
Www.hitelfórum.hu
A japán közlekedési rendszer célja, hogy a sofőrök közötti kommunikációt és figyelmet javítsa. A koreisha-jel, amelyet 70 év felett ajánlott, 75 év felett pedig kötelező használni, segít a többi közlekedőnek felismerni az idősebb vezetőket, és ennek megfelelően óvatosabban közlekedni. A barátságos, négylevelű lóhere szimbólumot 2011-ben vezették be, hogy pozitívabb üzenetet közvetítsen, mint a korábbi narancssárga levél.
A rendszer célja, hogy a közlekedés biztonságosabb és befogadóbb legyen mindenki számára.
Milyen más jelzések léteznek?
Japánban nemcsak az idősebb sofőrök, hanem a kezdők, a mozgáskorlátozottak és a hallássérültek is külön matricákat használnak. A kezdő vezetők zöld-sárga levél szimbólumot (wakaba-jel) helyeznek el autójukon, míg a mozgáskorlátozottakat egy kék háttéren lévő négylevelű lóhere, a hallássérülteket pedig egy zöld-sárga pillangó jelzi. Ezek az egyedi szimbólumok nemcsak figyelmeztetnek, hanem a közlekedést is emberközelibbé teszik.
Mi várható Európában?
Az Európai Unió 2033-ra bevezeti a digitális jogosítványt, amely minden uniós állampolgár számára kötelező lesz. Az új rendszer célja a bürokrácia csökkentése és a közlekedésbiztonság javítása. A digitális jogosítvány 15 évig érvényes, és mobilon is használható lesz. Bár a 70 év feletti sofőrök kötelező jogosítvány-megújítását nem vezetik be, az orvosoknak lehetőségük lesz jelenteni, ha egy páciens egészségi állapota közlekedési kockázatot jelenthet.
