Site icon Hitel fórum – családi pénzügyek

MOHU szemétszállítás 2025, ez változott meg!

MOHU szemétszállítás 2025, ez változott meg!

Elsőként a feol.hu számolt be arról, hogy a változás, szigorúbb szabályok élesedhetnek októbertől a lakossági személyszállításban, majd ezt a hírt vitte tovább a beol.hu, ahonnan több országos médium is átvette a hírt. A MOHU sorra válaszolt is a megkeresésekre, melyekből végső soron az derült ki, hogy valójában 2025. október 1-től a szemétszállítás napi gyakorlata, díjazása, bírságrendszer nem változik. Ami ténylegesen változik, az az építési-bontási hulladék beszállítására vonatkozó szabályozás, illetve a mobil hulladékgyűjtő udvar fogalmának bevezetése és még néhány kisebb szabály. Lomtalanításra pedig a hatályos ÁSZF szerint évente legalább egy alkalmat kell biztosítani (nem a „kötelező évi egy” alkalmat).

Legfontosabb módosítások, pontosítások a MOHU közleménye szerint október 1-től az ÁSZF-ben:

A Koncessziós Társaság az úgynevezett Többletszolgáltatások keretében a jelenlegi műszaki
tartalmat meghaladó új szolgáltatási elemeket vezet be.

  1. A hulladékudvarokban az építésibontási hulladék leadásának feltételei módosulnak.
  2. Változnak a hulladékudvarokban leadható hulladéktípusokra vonatkozó napi és éves
    beszállítási mennyiségi korlátok.
  3. Pontosításra kerülnek a meghatalmazással történő hulladékudvar-használat szabályai.
  4. Mobil hulladékudvar fogalmának bevezetése.

Miért szóltak akkor a hírek bírságról, nagyobb változásokról?

Mint időközben kiderült, a különböző lapok olyan módosításokat közöltek le újdonságként, amelyek már korábban is hatályos szabályok voltak. Ezt az okozhatta, hogy a módosított ÁSZF – amely októbertől lépett érvénybe – csak szeptemberben került fel a honlapra, előtte a korábban hatályos verzió volt elérthető. Azonban az újdonságként közölt szabályok sok olvasó számára valóban újdonságként hatottak, eddig sokan nem értesültek ezekről. Ilyen felidézésre érdemes szabály, hogy

Repülhet a bírság? Főként a most ismertetett három szabály kapcsán írta több lap is, hogy akár 20–30 ezer forintos bírságot is kaphat az, aki ezeket nem tartja be. Valójában a kuka túltöltése, vagy használhatatlan állapotban történő kihelyezése esetén az fordulhat elő, hogy a szemetet nem szállítják el, de ennek díját felszámolják. Ha pedig vegyes kukába mégis szelektív vagy más oda nem való hulladék kerül, kiszabhatnak pótdíjat, legsúlyosabb esetben pedig (például ha veszélyes hulladékot dobunk olyan kukába, ahová ez nem való), valóban kiszabható akár 20–30 ezer forintos helyszíni bírság. Ehhez azonban tényleg nagy hibát kell elkövetni.

Szintén már korábban is érvényes szabály volt, hogy a különböző méretű kukákra eltérő súlykorlát vonatkozik:

Újdonságként hathatott a lomtalanítás kapcsán a szabály, hogy a szemétszállító cég évente egyszer köteles lomtalanítást biztosítani. Ezek alkalmával viszont csak olyan hulladékot szállítanak el, mely ugyanúgy háztartásban keletkező, de egy normál méretű kukába nem fér bele (pl. bútorok), de továbbra sem szállítanak el pl. építési törmeléket, elektromos és elektronikai hulladékot. Nem visznek el továbbá a lomtalanítás keretében 2 méternél nagyobb vagy 50 kilogrammnál nehezebb hulladékot sem.

MOHU szemétszállítás változás 2026-tól

Ami az építési hulladékok elszállítását illeti, ennek kapcsán új szabály lép érvénybe a hulladékudvarokban 2026. január 1-től. A jelenlegi szabályozás szerint háztartási mennyiségben ingyen le lehet adni az építési törmeléket, sittet, jövőre azonban már ezért is fizetni kell majd.

Külön szabály lesz arra is, milyen típusú hulladékból milyen mennyiséget fogadnak be. Például naponta 4, de évente legfeljebb 16 gumiabroncsot lehet majd leadni, vagy naponta legfeljebb 150, évente 600 kg lomot lehet majd leadni.

Exit mobile version