MOST ÉRKEZETT – Ekkor várható Magyarországon üzemanyag hiány, mi lesz a kutakon?

Az év két, kimagaslóan magas üzemanyag-fogyasztású időszaka mindenütt a július-augusztus, amikor is itthon a fogyasztás 30, de akár 40 százalékkal is magasabb, mint a legcsendesebb, év eleji időszakban. És ebben a helyzetben állt le az OMV schwechati finomítója.





A Blikk is megírta, hogy június 3-án karbantartás során jelentős baleset történt az OMV schwechati olajfinomítójában, miután egy víznyomás-próba alatt megsérült az olajdisztillációs torony – és mellette a karbantartást végző két dolgozó is. Az eredeti tervek szerint a finomító június 10-én már újra is indult volna, ám a kár olyan jelentős, hogy nemhogy akkor, de a mai napig nem sikerült ismét üzembe állítani az egységet, és a vállalat egyelőre semmiféle hivatalos közlést nem adott ki arról, hogy ez mikor sikerülhet.




Az OMV-nek nemcsak az osztrák üzemanyag-ellátását érintette a finomítóban történt baleset, a helyzet Szlovákiában is ellátási zavarokat okozhat majd, illetve Csehország és Lengyelország is gondban lesz, valamint Magyarországon is van mintegy 200 töltőállomásuk, amelyek a hazai piacon a benzin 17-19, a dízel 13-15 százalékát adják – írja a hvg.hu.

Az osztrák kormány röviddel a baleset után közölte, hogy felszabadít az ország stratégiai üzemanyag-tartalékából, hogy kisegítse a vállalat hazai ellátását. A magyar kormány pedig ugyanígy cselekedett: a múlt szombaton egy esti kormányrendelettel a 95-ös benzinből 18 millió litert, gázolajból pedig 29 millió litert bocsátottak az OMV rendelkezésére azzal, hogy ezeket a vállalat kizárólag Magyarországon értékesítheti. Elrendelték azt is, hogy a felszabadított tartalékokat az OMV-nek vissza kell pótolnia: az eladott benzin és gázolaj 40 százalékát augusztus 31-ig, 60 százalékát pedig október 31-ig a felszabadított készlettel azonos összetételben, a Magyar Szénhidrogén-készletező Szövetség által meghatározott áron.


Magyarország a sor végén

Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője szerint négy-öt évente minden finomítóban el kell végezni egy nagyobb karbantartást, ami ezért hosszabb ideig is tart. A koronavírus-járvány miatt azonban ezek a munkák 2020-21-ben jellemzően világszerte elmaradtak, ezért ebben most mindenütt komolyak a torlódások.




– Ilyen nagy leállásoknál 1500-2000 ember dolgozik, mint a güzü, újraindítják az egységet. Olyan ez, mint egy egyedileg gyártott autónál: mindenki izgul, hogy jól sikerül-e az első beindítás – mondta a lapnak a szakember, és mint az ismert, Schwechatban ez az újraindítás nem sikerült jó: az olajdisztillációs torony képében Pletser megfogalmazása szerint „az egész finomító lelke ment tönkre.” Azóta pedig az OMV is bizonytalan abban, mikor indulhat újra az üzem.


Durva üzemanyaghiányra számítanak

Az év két, kimagaslóan magas üzemanyag-fogyasztású időszaka mindenütt a július-augusztus, ilyenkor itthon a fogyasztás 30, akár 40 százalékkal is magasabb, mint a legcsendesebb, év eleji időszakban. Ennek oka, hogy mindenki ilyenkor nyaral, akár autóval, akár repülőn – a kerozin-fogyasztás is kiugró – és ekkor van a mezőgazdasági munkák nagy szezonja is.




Szakértők szerint a schwechati finomítóban történt eset nélkül is durván üzemanyaghiányos nyár előtt álltunk volna, hiszen a jelenség globális: annak idején a Covid miatt összezuhant az olajtermékek iránti kereslet, emellett az EU komoly kibocsátás-csökkentési célt tűzött ki maga elé 2030-ig. A BP vezetője ilyen környezetben 2020-ban azt mondta, hogy az olajkorszaknak vége. Pletser becslése szerint a világ finomítóinak nagyjából 5 százaléka fejezte be a működését, ezzel nagyjából 3 millió hordónyi kapacitás tűnt el 2020-21-ben, mely jórészt Európában és az USA-ban működött.




A Mol annyit közölt, hogy az OMV helyzetével kapcsolatban nem tisztük nyilatkozni, illetve azt, hogy stratégiai vállalatként gondoskodnak az ország energiaellátásáról, és minden forgatókönyvre fel vannak készülve.

error: Content is protected !!