Jön a kötelező biciklis jogosítvány! Ez várható idén 2025-ben
Jön a kötelező biciklis jogosítvány! Ez várható idén 2025-ben – Elkészült az első átfogó kerékpáros-felmérés és közvélemény-kutatás, amely szerint a magyar lakosság 70 százaléka szokott legalább alkalomadtán kerékpározni, míg 17 százalék számára a kerékpár az elsődleges közlekedési eszköz. A felnőttek 67 százalékának van saját biciklije.
Kerékpáros infrastruktúra és új szabályok A biciklisek a gyalogosoktól és az autósforgalomtól is szeparált, irányhelyes infrastruktúrát használják a legszívesebben. Járdán kevésbé szeretnek közlekedni, még akkor sem, ha az adott szakaszt kerékpárútnak jelölték ki.
A KRESZ-módosítás egyik lényeges eleme, hogy megszüntetné a kötelező bicikliút-használatot. Lakott területen belül minden biciklis mentesülne e kötelezettség alól, míg lakott területen kívül csak a sportkerékpárosok kaphatnának felmentést.
Sportkerékpárosok és kötelező sisakviselés A tervezett módosítás új kategóriát vezetne be: a sportkerékpárost. Sportkerékpárosnak az minősülne, aki versenyzői licencet vált ki és biciklije megfelel bizonyos előírásoknak. Számukra kötelezővé válna a sisakviselés.
Ez a kategória azért is fontos, mert jelenleg a KRESZ előírja a dedikált kerékpáros infrastruktúra használatát, így ahol van kijelölt bicikliút, ott nem lehet az úttesten tekerni. A módosítás ezt a szabályt eltörölné.
Baleseti statisztikák és infrastruktúra problémák A magyar városokban még mindig sok az elavult, járdán vezetett osztott és osztatlan gyalog- és kerékpárút.
A baleseti statisztikák szerint a legtöbb biciklis baleset ezeken a járdán vezetett szakaszokon, főként a kereszteződésekben történik.
Kötelező kerékpáros jogosítvány? Felmerült annak lehetősége is, hogy a kerékpárosoknak időszakosan felelevenítsék a közlekedési ismereteiket, egyfajta jogosítványszerű engedély formájában.
A simonfai Bónai András szerint a kerékpározás számára hobbi, így nem váltaná ki az engedélyt, ugyanakkor egyetért azzal, hogy a kerékpárosoknak is szükségük lehet időnként a közlekedési szabályok átismétlésére.
A gyerekekkel gyakran biciklizünk a kijelölt kerékpárutakon – mondta. – Nem tervezek országúton közlekedni, és örülök annak, hogy biztonságos bringautak állnak rendelkezésre. A kerékpározás egy kiváló szabadidős tevékenység, amely fejleszti az egyensúlyérzéket, a távolság- és sebességérzékelést is.
Az új KRESZ-módosítás célja, hogy biztonságosabbá tegye a kerékpáros közlekedést, miközben rugalmasabb szabályozási keretet biztosít a bringások számára. A végleges döntések azonban még formálódnak, így a jövőben várhatóak további egyeztetések és részletek. – Forrás