Site icon Hitel fórum – családi pénzügyek

Itt a térkép: Ezeken a benzinkutakon már nem tudsz tankolni!!! Itt a lista:

Az egész országban, számtalan benzinkúton tapasztaltak üzemanyaghiányt olvasóink, ezeket cikkünk második felében megyékre lebontva fel is soroljuk, az írás első felében pedig azt járjuk körül röviden, hogy milyen okok vezettek az országszerte tapasztalható készlethiányhoz, mit mondanak a szakértők, mit közölt a Mol, és mit kommunikál minderről a Fidesz – írja a Telex.

Korábbi cikkünk itt érhető el >>>>>



Szakértők: Főként az ársapka miatt van hiány

Az üzemanyagpiacon súlyos helyzet alakult ki, és szakértők szerint a hiányért határozottan az ársapka a felelős, leginkább azért, mert az megszüntette a termékimportot, hiszen senkinek nem éri meg a piaci ár alatt Magyarországra benzint vagy dízelt hozni, így pedig a teljes magyar ellátás a Molra hárult. A Telex által megkérdezett szakértők szerint ráadásul a közeljövőben a szankciók több szempontból is ronthatnak a helyzeten.

Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője szerint több negatív tényező egyszerre juttatta el a hazai piacot a mostani helyzetig. Egyrészt globális dízelhiány tapasztalható, ennyire kiapadva nagyon régen nem voltak a készletek. Az Egyesült Államokban 1982 óta vezetnek statisztikát a dízelkészletekről, azóta biztosan nem volt ennyire borús a helyzet. Másrészt karácsonyhoz közeledve a forgalom is nagyobb, rosszabb az idő, többen ülnek autóba, és a nagybevásárlások miatt hétvégente is többet autóznak, ezt pedig már nehezen bírja a Mol.

Harmadrészt – és ez a fő probléma –, a magyar kormány „önsorsrontó szabályozása”, azaz a hatósági ár „kitiltotta” az országból az importőröket. Korábban volt halovány remény, hogy legalább a piaci áron vásárlókra majd csak jönnek importőrök, de mivel ezek nem tudják megtenni, hogy csak a drága benzint vásárlóknak adjanak el, a Molon kívül alig importál valaki üzemanyagot, így mára a magyar piac izolált és anyaghiányos.


Jön az olajembargó

Lapunknak név nélkül nyilatkozó szakértők szerint inkább a helyzet romlása várható. Február 5-től jön az embargó az orosz olajra, és ugyan vannak felmentések (például a vezetékes olajra), de a szankciók így is odacsapnak majd, hiszen itt nem nemzeti piacok vannak, hanem regionális finomítók. A pozsonyi Slovnaft például a termékei kétharmadát exportálja, a megegyezés szerint vehet orosz olajat, de nem exportálhat orosz olajból készült terméket. A cseheknek is saját engedményeik vannak, de náluk is apad majd a dízelimport lehetősége.

Közben már a jelenlegi problémák is elég súlyosak, a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség készleteit leürítettük, Magyarország az OMV-nek is adott kölcsön, amikor Schwechatban a nyár elején probléma volt, de az osztrák fél még nem adta vissza ezt a mennyiséget. A százhalombattai Dunai Finomító pedig nem termel elég dízelt, be kell hozni Pozsonyból, és ezzel bejön majd a szankciós hatás is.




Nagy a kockázat a Barátság kőolajvezetékkel kapcsolatban is, az elmúlt hetekben előfordult, hogy orosz rakétatalálat miatt leállt a szállítás. Ha ez egyszer hosszabb időre leállna, nagyon nehézzé válna a helyzet. Az Adria-vezeték felől részlegesen el lehet ugyan látni a Molt és a Slovnaftot, de nagyon problémássá válna a helyzet, ha annak a Horvátországnak lennénk kiszolgáltatva, amely szeretné visszakapni az INA-t, kikérni Hernádi Zsoltot, vagy visszakapni legalább az olajfinomítóit a Moltól.

Ráadásul politikailag is szorongatják Magyarországot. A lengyelek már korábban bejelentették, hogy év végéig leválnak az orosz olajról. De aztán rájöttek, hogy a finomítóik 2024–2025-ig le vannak szerződve Oroszországgal, és ha nem veszik át az orosz olajat, attól azt még ki kell fizetniük. Ezért elkezdtek lobbizni egy olyan szankcióért, ami a Barátság északi szakaszát szankcionálná, hogy vis maior helyzetre tudjanak hivatkozni.

Így azonban a Barátság vezeték déli szakaszán Magyarország, Szlovákia és Csehország versenyelőnyhöz jutna, ezért azt javasolták, vonatkozzon emelt vám erre az útvonalra. Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnök javaslata súlyosan sértené a magyar érdekeket, mert egy olyan büntetővámot jelentene, ami hatalmas csapás lenne a Mol profitjára. Mindez óriási pofonnal fenyegeti a magyar ellátásbiztonságot, ennek megvalósulása esetén már joggal lehetne a szankciókra mutogatni, most viszont valójában az ársapka okozza a zavarokat.

Mol: A hálózat 20 százalékában jelentkezett készlethiány

Hernádi Zsolt Mol-vezér már korábban is beszélt arról, hogy – ha rajta múlt volna – be sem vezette volna az ársapkát, mert ez megszüntette a termékimportot, másrészt a csökkentett ár nem fogta vissza a hazai keresletet, sőt, a magyarok nagy része tudja, hogy az üzemanyag valójában jóval drágább, tartanak a kedvezmény megszüntetésétől, így amit csak tudnak, megvesznek 480-ért. Harmadrészt az ársapkával a városi közlekedés zöldítése sem halad, hiszen egészségtelenül tolódik el az áram és a benzin áraránya: az áram drágul, az üzemanyag viszont nem.




A mostani, országos szinten tapasztalt készlethiányokkal kapcsolatban megkérdeztük az OMV-t és a Molt is, de a két vállalat közül csak a Mol küldött választ a kérdéseinkre. „A Mol töltőállomásain az üzemanyag iránti kereslet a hatósági ár bevezetése és a versenytársak által szállított import drasztikus visszaesése óta kimagasló,

jelenleg is közel a másfélszerese az egy évvel ezelőttinek”

– írták. Hozzátették, hogy folyamatosan „optimalizálják” a készleteiket, és átmeneti korlátozásokat vezettek be, hogy az ország minden pontjára tudjanak „a működéshez elegendő” üzemanyagot szállítani.

„Az elmúlt napokban részleges, jellemzően pár óráig fennálló termékhiány a hálózatunk 20 százalékában jelentkezett (mivel a Molnak közel 500 hazai kútja van, ez kb. 70-100 töltőállomást jelent – a szerk.), de töltőállomásaink üzemelnek, a tanker autóink pedig folyamatosan úton vannak. A magyarországi töltőállomáshálózat több mint 85 százalékát a Mol látja el. A külföldi piacokra szállított üzemanyagot a hatósági ár bevezetése óta folyamatosan korlátozzuk, és a magyarországi kutakra irányítjuk át, sőt, az ország ellátásbiztonsága érdekében importforrásokból is növeljük a hazai készleteinket”

– vezették le. Kitértek arra is, hogy az elmúlt hónapokban a csaknem 2000 hazai töltőállomásból több mint 1700-nak biztosítottak „valamilyen mértékben” üzemanyagot, „és jelenleg is 15-20 százalékkal többet szállítunk partnereinknek a normál időszakokban értékesített mennyiséghez képest”.


Hozzájárul a készlethiányhoz a Dunai Finomító karbantartása is

A Mol a Telexnek hangsúlyozta azt is, hogy a százhalombattai Dunai Finomító „továbbra is csökkentett kapacitással üzemel, a karbantartási munkák jelenleg is zajlanak. Ha a kereslet nem lett volna egész évben kimagasló, és ugyanannyi import érkezne az országba, mint egy évvel ezelőtt, akkor ilyen gyártási kapacitás mellett sem lenne termékhiány, illetve korlátozásokra sem lenne szükség.” (Vagyis ha nem lenne ársapka, nem lenne ilyen magas a kereslet sem, és lenne import is, tehát drágább lenne az üzemanyag, de lenne elegendő – szerk.)

A vállalat idén végzi a Dunai Finomító történetének legnagyobb karbantartását, amelyet a mostaninál kicsit korábbra terveztek, de a háború kitörése és az ellátási helyzet miatt későbbre halasztották. „Ez egy átfogó és költséges műszaki vizsga, nagyszerviz volt, amely terveink szerint hamarosan lezárul, és azokat az üzemeket is vissza tudjuk indítani, ahol az újraindításnál további karbantartási munkák merültek fel” – írták.

Egyelőre nem tudni, mennyi ideig tartanak a Dunai Finomító karbantartási munkálatai, de ezen a héten még szinte biztosan készlethiányokkal érdemes számolni

– közölte a vállalat. A közel száz Mol-töltőállomás mellett azonban sok más, nagyobb olajtársaságokhoz tartozó kúton is vannak ellátási gondok, a kisebb – nem nagyvállalatokhoz tartozó – kutakkal együtt pedig a Portfolio cikke szerint legalább 500 hazai kúton lehet hosszabb-rövidebb ideig készlethiány.


Fidesz: A dollárbaloldal és az általuk támogatott szankciók okoznának üzemanyaghiányt

A kormánypárt közleményben reagált a kialakul helyzetre, szerintük nincs országos hiány, ami csak akkor alakulna ki, ha a baloldal kerülne kormányra. „Országos üzemanyaghiány akkor lenne, ha a dollárbaloldal lenne hatalmon. Gyurcsányék ugyanis már szolgaian rég végrehajtották volna az összes energiaszankciót Magyarországon is, amellyel hazánkban is veszélybe sodornák az üzemanyag-ellátást és egekbe emelnék a benzin árát.

Magyarországon van elérhető üzemanyag, biztosított az ellátás, ráadásul Európában egyedülálló módon egy éve árstop védi a lakosságot a szankciós üzemanyagár-emelkedéstől.”

Összeszedtük, hol észleltek üzemanyaghiányt olvasóink

Az elmúlt napokban ezzel szemben rengeteg levelet kaptunk arról, hogy hol tapasztalható készlethiány, megyékre lebontva összeszedtük az olvasóinktól jövő információkat, a tőlük származó idézetekkel együtt.

Bács-Kiskun megye




Békés megye

Borsod-Abaúj-Zemplén megye




Budapest




Csongrád-Csanád megye




Fejér megye




Heves megye




Jász-Nagykun-Szolnok megye




Pest megye




Tolna megye




Veszprém megye




Exit mobile version