Hatalmas szigorítás jön – a rollerek vezetéséhez különböző jogosítványokra lesz szükség!
Hatalmas szigorítás jön – a rollerek vezetéséhez különböző jogosítványokra lesz szükség! Az új KRESZ megkülönbözteti majd a kisebb és nagyobb teljesítményű elektromos rollereket, amiknek vezetéséhez különböző jogosítványokra lesz szükség.
Hitelfórum.hu hírek
A kisebbeket – amelyek legfeljebb 25 kilométer per órával tudnak menni – csak 12 évnél idősebbek használhatják, és az első két évben sisakot kellene viselniük. Járdán maximum 10 kilométer per órával, máshol 20 kilométer per órával mehetnének, vagy a helyi korlátozást betartva. Az erősebb elektromos rollerekre kötelező felelősségbiztosítást kellene kötni, és csak 14 éven felüli vezetheti. A legnagyobb megengedett sebesség 45 kilométer per óra lehet. Utast egyikkel sem lehetne szállítani.
Új szabályt vezetnek be az irányjelzéssel kapcsolatban is, az irányváltoztatás előtt legalább két másodperccel meg kell majd kezdeni az indexelést. A vezess.hu felvetése szerint ennek lehetnek gyakorlati akadályai: például amikor egy kis körforgalomból szeretnénk kihajtani, ahol adott esetben nem is tölt két másodpercet az autó. Ha már indexelés: a vészvillogó használatának szabályain is módosítanának, bevezetnék a gyakorlatból már eddig is ismert módszert, miszerint ha az autós váratlan veszélyt észlel, a vészvillogóval figyelmeztetheti a többieket.
Két másodperc követés
Szabályoznák a követési távolságot is az autópályákon: kötelező lenne a két másodperces távolság betartása, ez annyit tesz, hogy 130 km/h-s sebességnél 72,2 métert tesz meg az autó. Ez egyébként nagyjából annyi, amit a felfestett útburkolati jelek is mutatnak. Lakott területen kívül egy másodperc lenne ez az idő.
Cipzárban
Az új KRESZ végre rögzítené az eddig szokáselven működő cipzár-elv alkalmazását is, amikor az autósok felváltva engedik be egymást egy kereszteződésbe, vagy sáv megszűnésekor.
Matrica az időseknek
Az idős sofőrök – pontosabban azon sofőrök, akiknek vezetési képessége már nem 100 százalékos – autóját matricával különböztetnék meg, figyelmeztetve ezzel a többi autóst is.
Új sáv lesz
Eddig nem ismert fogalom a védelmi sáv, amit ugyancsak bevezetnének, a hivatalos tervezet szerint „a sérülékenyek védelme és a sebesség ésszerű tagolása érdekében”. Ezt a gyalogosok és kerékpárosok használhatják majd, utóbbiaknál a ki- és behajtásra a sávváltás szabályai lesznek majd irányadóak. A leállósáv megmarad, de a neve valószínűleg az útkezelők kérésére megváltozik majd, ők ugyanis félrevezetőnek, ennél fogva veszélyesnek tartják, hogy így hívják a pályatestnek ezt a részét.
Gyalogosan tilos a mobil
A gyalogosok számára a legfontosabb változás, hogy a gyalogátkelőhelyeken – akár közúton, akár vasúti átkelőben – tilos lesz a mobiltelefon használata. Nem csak telefonálni, de nyomkodni sem szabad majd a készüléket.