Elfogadták! Hatalmas változás lép életeb Magyarországon 2024 április 1-től, erről jobb ha tudsz!
Elfogadták! Hatalmas változás lép életeb Magyarországon 2024 április 1-től, erről jobb ha tudsz! A 209/2013. (VI. 18.) Korm. rendelet 2024. február 29-én megjelent módosítása alapján a 3,5 t feletti megengedett legnagyobb össztömegű autóbuszok 2024. április 1-től a megtett úttal arányos díj alapú rendszerben, új, egyedi szabályozás alapján kell, hogy díjat fizessenek az úthasználatuk után.
Változások 2024. április 1-től
A jogszabályváltozás alapján, a 3,5 t feletti buszok számára az e-útdíj-rendszerben önálló M2 és M3 díjkategóriák kerülnek létrehozásra. A módosítás értelmében a 3,5 t feletti autóbuszok infrastruktúradíjának megállapítása során az autóbuszok műszakilag megengedett legnagyobb össztömege alapján kell differenciálni.
Ez azt jelenti, hogy az általános rendezőelvtől eltérően az autóbuszok esetében az infrastruktúradíj megállapítása tekintetében nem a gépjármű tengelyszáma, hanem a műszakilag megengedett legnagyobb össztömege lesz az irányadó. Az útdíj külsőköltségdíj komponensére vonatkozóan a jogszabálymódosítás nem tartalmaz új szabályokat. A külsőköltségdíj számításának módja az összes nehézgépjárműre vonatkozóan − az európai uniós szabályoknak megfelelően − egységes módszertan alapján, tengelyszám és környezetvédelmi osztályba tartozásnak megfelelően történik.
A 3,5 t össztömeg feletti, útdíjköteles autóbuszok közül M2 díjkategóriába a legfeljebb 5 tonna műszakilag megengedett legnagyobb össztömegű autóbuszok, míg az M3 díjkategóriába azon autóbuszok tartoznak, amelyek műszakilag megengedett legnagyobb össztömege meghaladja az 5 tonnát.
Érvényes szabályok 2024. március 31-ig
A 3,5 t feletti megengedett legnagyobb össztömegű autóbuszok 2024. március 31-ig a használati díj alapú e-matrica rendszerbe tartoznak, azaz eddig az időpontig B2 díjkategóriájú e-matrica vásárlásával tudják rendezni az úthasználatuk díját.
Az e-matrica rendszerben a 3,5 t feletti buszokra 2024. évre csak országos havi és heti (10 napos) úthasználati jogosultság vásárolható, melyek érvényessége 2024. március 31. napján 24 órakor abban az esetben is lejár, ha a megváltásakor hatályos rendelkezések alapján ezen az időponton túl is érvényes lenne.
Ezen járművekre 2024. évre éves (országos és vármegyei) jogosultság nem váltható.
Kérjük a HU-GO elektronikus útdíjszedési rendszerbe már regisztrált 3,5 t feletti autóbuszok üzemeltetőit, hogy 2024. március 31-ig ne vegyék igénybe útdíjfizetésre a HU-GO e-útdíj-rendszert, ne használják a megvásárolt fedélzeti eszközeiket!
Felhívjuk a figyelmet arra is, hogy a 3,5 t feletti autóbuszok HU-GO e-útdíj-rendszerben történő megfelelő regisztrációjáról (ha már megtörtént a jármű regisztrációja, akkor annak megfelelő módosításáról) a későbbiekben adunk tájékoztatást jelen oldalunkon!
3,5 t alatti autóbuszok
A legfeljebb 3,5 t megengedett legnagyobb össztömegű autóbuszok továbbra is a használati díjas rendszerben, e-matrica vásárlásával tudják rendezni az úthasználatuk díját.
Ezen járművekre 2024. március 31-ig B2 díjkategóriájú e-matrica vásárlása szükséges. B2 díjkategóriára 2024. évre csak országos havi és heti (10 napos) úthasználati jogosultság vásárolható, melyek érvényessége 2024. március 31. napján 24 órakor abban az esetben is lejár, ha a megváltásakor hatályos rendelkezések alapján ezen az időponton túl is érvényes lenne.
2024. április 1-től a legfeljebb 3,5 t megengedett legnagyobb össztömegű, M2 kategóriás gépjárművek D2 díjkategóriába tartoznak.
3,5 t feletti lakóautók e-útdíj-rendszerbe sorolása
A 2013. évi LXVII. törvény alapján a nehézgépjárműnek minősülő, azaz 3,5 t megengedett legnagyobb össztömeg feletti lakóautók 2024. január 1-től a megtett úttal arányosan, az e-útdíj-rendszerben kell, hogy díjat fizessenek az úthasználatuk után. Ezt a HU-GO-rendszerben regisztrálva fedélzeti eszközzel, bevallási közreműködőn keresztül, vagy a hu-go.hu oldalon regisztráció nélkül, alkalmi viszonylati jegy vásárlásával tudják megtenni. Az auditált bevallási közreműködők listája itt található.