Autósok figyelem, ismét változás jön a rendszámoknál, erről jobb ha mindenki tud!
Autósok figyelem, ismét változás jön a rendszámoknál, erről jobb ha mindenki tud! Amerikai autót honosítani nem egyszerű feladat, mivel az európai közlekedési normák a műszaki, biztonsági és környezetvédelmi előírásokban is eltérnek az ottaniaktól. Mutatjuk, hogy kerülhet mégis bizonyos esetekben magyar rendszám rájuk.
Legfrissebb híreink
Biztos te is kerültél már olyan helyzetbe, hogy valamit újra és újra meg kellett csinálnod, holott a magad részéről mindent megtettél már az első alkalommal is. Ilyen például, amikor félévente ideiglenes forgalmi engedélyt kell szerezned az autódra. Tudod, hogy nem lesz gyors menet, mert már nem először csinálod, és ez a kényszerű, ismétlődő „rituálé” minden alkalommal egyre bosszantóbbá válik. Miért is ilyen bonyolult megkapni egy rendszámot? Ott az autód, rendben van, fizeted az adókat, a biztosítás is aktív, mégis a törvényi szabályozás miatt mehetsz mindig sorba állni és persze fizetni. Ennek a hercehurcának vet véget az az új jogszabály, amely most jelent meg a Magyar Közlönyben.
A szabályok módosítása új rendszámot hozhat
A szeptember végén hatályba lépett rendelet módosítja „a közúti közlekedésre vonatkozó közigazgatási hatósági ügyekben alkalmazandó kiegészítő eljárási szabályokról szóló” korábbi szabályozást. A bonyolult megfogalmazás azt fedi, hogy átírták a külföldről behozott gépjárművekre vonatkozó rendelkezések feltételeit, így most már az európai normáktól eltérő amerikai autók is kaphatnak bizonyos esetekben magyar rendszámot.
Az amerikai–magyar diplomáciai kapcsolatok szempontjából fontos módosítással végre lezárulhat a két ország között régóta húzódó rendszámháború, amit az váltott ki, hogy a pápai légibázison szolgáló amerikai katonák már több mint három éve újra és újra kénytelenek voltak ideiglenes forgalmi engedélyt kérni autóikra, meglehetősen borsos áron.
A Magyarország területén szolgálati céllal tartózkodó, a diplomáciai vagy a nemzetközi jogon alapuló egyéb kiváltságot és mentességet élvező személyek és hozzátartozóinak használatában lévő járművek esetében (a korábbi szabályozást) nem kell alkalmazni
– áll az Orbán Viktor által aláírt kormányrendeletben.
Ez az eltérő szabályozás oka
A dolog hátterében az állt, hogy az amerikai gyártmányú autók nem mindenben felelnek meg az uniós közlekedési normáknak. Az EU és az USA szabványai ugyanis bizonyos területeken eltérnek egymástól, ami komoly akadályt jelent az autók egyik piacról a másikra történő átvitelénél.
Ezek a legfontosabb eltérések:
1. Sebességmérők és jelölések
Az európai autók sebességmérői kilométer per órában (km/h) jelölik a sebességet, míg az amerikai autók általában mérföld per órában (mph). Ez a különbség jelentős problémát jelenthet a sebességkorlátozások értelmezésében és azok betartásában.
2. Világítás és lámpák
Az európai előírások részletesen szabályozzák a világítási rendszert, beleértve az irányjelzők és a hátsó lámpák fényerejét, elhelyezését és színét. Az USA-ban például a hátsó irányjelzők gyakran pirosak, míg az EU-ban csak narancssárgák lehetnek. Az amerikai járművek fényszóró rendszerei is más technológiát alkalmazhatnak, például az izzó, a reflektor és a lencse sokszor zárt egységet alkot, amit az Unió nem engedélyez. Ezek a különbségek is könnyen eredményezhetnek közlekedési bírságot.
3. Ütközésbiztonsági előírások
Az európai járműveknek szigorú törésteszteknek kell megfelelniük, amit az Euro NCAP (Európai Új Autóértékelési Program) szabályoz. Így például az EU-ban kötelezőek az első és oldalsó légzsákok, míg egyes amerikai modellek nem rendelkeznek minden nálunk előírt biztonsági berendezéssel.
4. Környezetvédelmi előírások
Az EU-ban szigorúbb kibocsátási szabványok vannak érvényben, például az Euro 6-os norma, amely szabályozza a járművek által kibocsátott szén-dioxid (CO₂), nitrogén-oxidok (NOₓ) és egyéb káros anyagok szintjét. Az amerikai autók kibocsátási szabályai nem mindig felelnek meg az európai követelményeknek, különösen a dízelmotoros autók esetében.
5. Hangjelzők és egyéb berendezések
Az európai normák meghatározzák, milyen hangszinttel és működési módokkal kell rendelkeznie az autón található kürtnek. Az amerikai szabályok lazábbak, és nem minden esetben egyeznek meg az európai előírásokkal.
6. Elektronikai rendszerek
Az európai és amerikai szabványok eltérhetnek a fedélzeti elektronikai rendszerek, például az automatikus vészfékasszisztens, a sávelhagyás-figyelő vagy a baleset utáni automatikus segélyhívás (eCall) tekintetében. Az EU szabályozza, hogy mely funkciók kötelezőek új autókban, míg az amerikai autóknál ez nem feltétlen követelmény.
Átalakítás szükséges a felrendszámozáshoz
Mindennek következtében az amerikai autók egyes részeit át kell alakítani ahhoz, hogy megfeleljenek az uniós szabályoknak. Ez komoly nehézséget okozhat azok számára, akik ilyen járművet szeretnének Európában használni, hiszen ezek az eltérések nem csupán apróságok, hanem jelentős beavatkozásokat igényelhetnek.
Ez alól kaptak most felmentést a Magyarországon állomásozó katonák a családi autóikra. Ez úgy volt lehetséges, hogy az építési és közlekedési miniszter a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló KöHÉM-rendeletet is módosította. Ennek értelmében a közösségi jármű egyedi forgalomba helyezésének szabályait kell alkalmazni esetükben a járművek forgalomba helyezésének engedélyezési eljárásánál, majd az azt követő időszakos műszaki vizsgáknál.