2025 Június 1-től újabb változás jön a műszaki vizsgáknál!

2025 Június 1-től újabb változás jön a műszaki vizsgáknál!

2025 Június 1-től újabb változás jön a műszaki vizsgáknál! Könnyítést kaphatnak a külföldről behozott használt autók, de komoly szigorítások is lehetnek a láthatáron. Mindez június 1-től lép életbe, és a műszaki vizsgákat, honosítást érinti.

Hitel fórum hírek

Június 1-jétől nemcsak az állami kézben lévő hatósági, hanem a magánkézben lévő független műszaki vizsgaállomásokon is honosítani lehet majd más, uniós országból behozott használt autókat. Ez leginkább a honosítást és a műszaki vizsgákat érinti.

Műszaki vizsgák, honosítás a magánkézben lévő állomásokon is lehet

Június 1-jétől várhatóan nemcsak az állami kézben lévő hatósági, hanem a magánkézben lévő független műszaki vizsgaállomásokon is honosítani lehet majd más, uniós országból behozott használt autókat. Ezt a területért felelős Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közölte, írta menedzsment fórum.hu. Ez jelentősen felgyorsíthatja az autók regisztrációját és több tízezer ügyfelet hozhat a műszaki vizsgákat végző magánállomásoknak, miközben megszünteti a hatósági állomások túlterheltségét.

Az egyszerűsített műszaki állapotfelmérésnek tekinthető 11 ezer forintos járműhonosítási eljárás során a főként Európai uniós országokból származó használt autók kísérődokumentumait, tehát a forgalmi engedélyt és a törzskönyvet ellenőrzik, amire jelenleg nincs felhatalmazásuk a magánállomásoknak. Bár az okmányok formátuma minden tagországban megfelel az uniós szabályoknak, mégis vannak eltérések, ezért ezeket ismerniük kell az ügyintézőknek, hogy elkerüljék a visszaéléseket – magyarázza a lap, hozzátéve, hogy természetesen a honosítás után is szükség lesz vizsgára is, amelyet idén februártól jócskán emelt, 26.700 forintos díjért végeznek el.

Nem kapkodnak majd a vizsgaállomások a lehetőségért

Megkérdeztünk egy szekszárdi műhely vezetőjét a Frontautó Kft. tulajdonosát, Plesz Imrét arról, megéri-e külföldről behozott használt autót honosítani.

– Ez a változás nem nagyon fogja érinteni a független műszaki vizsgaállomásokat, inkább csak a neppereket. Ennek oka, hogy sok buktatója van a külföldi okmányok honosításának. Ugyanis nem ugyanaz a megfelelősége mint a magyaroknál, vagyis nem ugyanazokat az adatokat tartalmazza. Nehezebb lesz átvezetni. Órákat kellene eltölteni azzal, hogy kitöltsük a honosítást. A német és osztrák használt autóknál könnyebb a helyzet, az olasz, francia kocsiknál nagyobb a káosz. Nagy a felelőssége a vizsgaállomásnak, hiszen a honosítási okmányok alapján adják majd ki a forgalmi engedélyt, és ez alapján lehet a biztosítást megkötni. A felelősség tehát nagy, és a több munkáért is csak 11 ezer forint a járműhonosítási eljárás.

Változás lehet a tíz évnél idősebb autók vizsgáztatásánál is

Közben egy Európai Bizottságtól származó kezdeményezés nyomán az is elképzelhető, hogy a 10 évnél idősebb autókat évente kelljen újra levizsgáztatni (jelenleg Magyarországon csak kétévente írják ezt elő).

A kérdésre, hogy a szervizek fel vannak-e készülve arra, hogy a megnövekedett mennyiségű autók, furgonok műszaki vizsgáztatását ellássák, a szekszárdi Frontautó Kft. tulajdonosa, Plesz Imre azt válaszolta, bizonyára bővíteni kell majd a műszaki vizsgabázist, hogy az igényeket – az elvárásoknak megfelelően – el tudják majd látni.