Figyelem lakossági tájékoztatás

Változás jön! Itt a MÁV friss közleménye – Rengeteg utast érint!

Változás jön! Itt a MÁV friss közleménye – Rengeteg utast érint!

Változás jön! Itt a MÁV friss közleménye – Rengeteg utast érint! Július 1-jétől jelentős változások lesznek a magyar vasúti közlekedésben, miután az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) döntése alapján a MÁV-csoporttól összesen 752 kilométer vasúti pálya üzemeltetése kerül át a GYSEV Zrt.-hez.

Az új átrendezés célja, hogy optimalizálja a vasúti közlekedést, különösen a Dunántúl északnyugati részén, miközben a közlekedési feladatokat fokozatosan átveszi a zöld-sárga vasúttársaság.

Hitelforum.hu

Miért kerül át a vasúti pálya a GYSEV-hez?

A GYSEV Zrt. erőforrásai eddig is jelentős szerepet játszottak a magyar vasúti közlekedésben, de mostantól még nagyobb szerepet kapnak. Az ÉKM szerdai közleménye szerint a vasúti pályaátadás a kormány által megfogalmazott egyik vállalás eredménye.

Lázár János, az építési és közlekedési miniszter már az év elején bejelentette, hogy a GYSEV Zrt. feladatai bővülnek, és az idei nyári főszezontól kezdve mintegy 752 kilométeres vasúti pálya üzemeltetését veszi át a MÁV-csoporttól.

A döntés célja, hogy javítsák a közlekedés hatékonyságát a Dunántúlon, és biztosítsák, hogy a felszabaduló járművek a keleti országrészben álljanak szolgálatba. A vasúti közlekedés optimalizálása és az erőforrások megfelelő elosztása fontos lépés a fenntartható közlekedési rendszer kialakítása érdekében.

Milyen vasútvonalakat érint az átadás?

A vasútvonalak üzemeltetésére vonatkozó átadás a következő 13 szakaszt érinti:

  1. A 10-es vonal Győrszabadhegy–Celldömölk szakasza
  2. A 11-es vonal Győrszabadhegy–Veszprém szakasza
  3. A 13-as vonal Veszprémvarsány–Franciavágás szakasza
  4. A 14-es vonal Pápa–Csorna szakasza
  5. A 17-es vonal Zalaszentiván–Nagykanizsa szakasza
  6. A 20-as vonal Porpác–Székesfehérvár szakasza (Székesfehérvár állomás már nem)
  7. A 23-as vonal Zalaegerszeg–Rédics szakasza
  8. A 24-es vonal Zalabér–Batyk–Zalaszentgrót szakasza
  9. A 25-ös vonal Boba–Őriszentpéter-országhatár szakasza
  10. A 26-os vonal Ukk–Balatonszentgyörgy szakasza (Balatonszentgyörgy állomás már nem)
  11. A 27-es vonal Hajmáskér–Csajág szakasza (Csajág állomás már nem)
  12. A 30-as vonal Murakeresztúr-országhatár–Balatonszentgyörgy szakasza (Balatonszentgyörgy állomás már nem)
  13. A 60-as vonal Murakeresztúr–Gyékényes-országhatár szakasz

A vasútvonalak üzemeltetése 2025. július 1-jétől lép életbe, de fontos megjegyezni, hogy a személyszállítási feladatok fokozatosan, több ütemben kerülnek át a GYSEV-hez.

Az első ütemben a Zalaegerszeg és Celldömölk közötti szakasz személyszállítási feladatait veszi át a GYSEV, míg a többi szakaszon ez később történik.

A közlemény szerint a vasútvonalak üzemeltetése nem jelenti automatikusan a személyszállítási tevékenység átvételét. A közszolgáltatási feladatok, mint például a személyszállítás, fokozatosan, több ütemben kerülnek át a GYSEV Zrt.-hez. A személyszállítási közszolgáltatások átvétele tehát nem azonnali, hanem egy hosszabb, átgondolt folyamat része.

A GYSEV Zrt. az új feladatok révén egyre nagyobb szerepet kap a magyar vasúti közlekedésben. Az üzemeltetés és a fokozatosan átkerülő személyszállítási feladatok hozzájárulnak a vasúti közlekedés színvonalának emeléséhez és a fenntartható közlekedési megoldásokhoz.

Az átadás és az új feladatok elosztása célja, hogy javítsák a vasúti közlekedést, miközben biztosítják a hatékony és gyors közlekedési lehetőségeket a magyar utazók számára.

A 2025. július 1-jén életbe lépő változások fontos lépést jelentenek a magyar vasúti közlekedés fejlesztésében. A GYSEV Zrt. jelentős többletfeladatokat kap, és átveszi a MÁV-csoporttól 752 kilométer vasúti pálya üzemeltetését.

Bár a személyszállítási feladatok fokozatosan kerülnek át, az új átrendezés a közlekedés hatékonyságát szolgálja. A jövőben a GYSEV Zrt. még fontosabb szerepet kap a hazai vasúti közlekedésben, ami a fenntarthatóság és a hatékonyság irányába történő fejlődést biztosít.