Hatalmas pofont kapott Orbán Viktor, és az is meglepő, hogy kitől!

Hatalmas pofont kapott Orbán Viktor, és az is meglepő, hogy kitől!

Hatalmas pofont kapott Orbán Viktor, és az is meglepő, hogy kitől! Akkor pofon ez a Kormánynak és Orbánnak is, hogy mindenki megledőpőtt!

A spanyol kormány „nemzetbiztonsági kockázatok” miatt megvétózta, hogy magyar kézbe kerüljön a Talgo vonatgyártó, írja több spanyol forrás, köztük az El País és az Europa Press. A madridi kormány keddi döntése értelmében „Spanyolország stratégiai érdekeinek és nemzetbiztonságának védelmére” hivatkozva utasították el, hogy a spanyol vonatgyártót a magyar konzorcium felvásárolja. Az El País megjegyzi: a madridi kormány soha nem rejtette véka alá aggályait „az Orbán Viktor miniszterelnökhöz közel álló üzletemberek és a magyar állam által a Corvinus befektetési alapon keresztül vezetett ajánlattal kapcsolatban”.

A vásárlás szándékáról az első hírek tavaly novemberben jelentek meg, de akkor a vevőjelöltet még nem is nevezték meg. A spanyol sajtó februárban írt arról, hogy a Magyar Vagon érdekeltségébe tartozó Dunakeszi Járműjavító (DJ) vételi ajánlatot tett a Talgóra – később kiderült, hogy nem a DJ, hanem egy konzorcium az ajánlattevő –, és átszámítva 230 milliárd forintos üzlet van kilátásban. Spanyol szakértők szerint azonban az üzlet „a nemzetbiztonság és a közrend biztosítását veszélyeztető kockázatokkal” járt volna. A keddi döntésével a madridi kormány megragadta az alkalmat, hogy ismét hangsúlyozza: „a Talgo stratégiai vállalat a gazdasági biztonság, a területi kohézió és az ipari fejlődés szempontjából kulcsfontosságú az ágazatban”.

De miért is :

A spanyol tőzsdefelügyelet (La Comisión Nacional del Mercado de Valores, azaz Nemzeti Értékpapírpiaci Bizottság) már kedd délben, a kormányülést követő sajtótájékoztató idején úgy döntött, hogy elővigyázatosságból felfüggeszti a Talgo részvényeivel a kereskedést. A Talgo árfolyama 4,3 eurón, stagnálva nyitotta a napot, de hirtelen esni kezdett, és 4,26 eurót ért el, ami 0,93%-kal alacsonyabb az előző napi zárónál.

A spanyol kormány az év végéig hatályos, a külföldi befektetésekről szóló, július 4-i 571/2023-as királyi rendelet által szabályozott védőpajzsnak köszönhetően megvétózhat bármilyen külföldi felvásárlási ajánlatot. Ezt a védőpajzsot azért hozták létre, hogy megakadályozzák, hogy a külföldi tőke a világjárvány és az ukrajnai orosz invázió hatásai miatt meggyengült vállalatokhoz közeledjen, írja az El País.

Madridban félelmek merültek fel a vevőnek bejelentkezett magyar konzorcium esetleges kapcsolatai miatt Vlagyimir Putyin Oroszországával, írja a spanyol lap. Az EuroPress felidézi: Óscar Puente közlekedési miniszter már márciusban előrevetítette, hogy a kormány mindent megtesz a művelet leállítása érdekében, mivel féltek a magyar cég esetleges kapcsolataitól Putyin Oroszországával és a szélsőjobboldallal.

Az EuroPress azt írja: a Talgo megvásárlását tervező magyar konzorcium tőkéjének 45 százaléka a Corvinus állami befektetési cég ellenőrzése alatt áll (a Corvinus a ferihegyi repteret is megvásárló állami vagyonkezelő), azaz „egy olyan országé, amelyet jelenleg Orbán Viktor kormányoz, aki a közelmúltban magával az Európai Unióval is konfliktusba került az Oroszországhoz való egyoldalú közeledése és a menekültkvóták elfogadásának ellenzése miatt”. A lap arról is ír, hogy a konzorciumban résztvevő DJ-tulajdonos Magyar Vagon igazgatója, Tombor András annak a magyar kormánynak a volt tanácsadója, amelyet Orbán 1998 és 2002 között miniszterelnökként vezetett.

A Talgo igazgatótanácsa ugyanakkor baráti ajánlatnak minősítette a felvásárlási szándékot, és „vonzónak” a megajánlott, részvényenként 5 eurós árat (a jóval a tőzsdei árfolyam fölötti ajánlat 620 millió euróra értékelte a spanyol csoportot). A Talgo-részvények 40 százalékát birtokló és eladni szándékozó brit Trilantic alap által vezetett Pegaso holding részvényesei jóvá is hagyták (volna) a tranzakciót.

A Talgo stratégiai jellegét és kritikus technológiáját többek között az adja, hogy mozgatható nyomtávú tengellyel tudnak vonatokat gyártani, ami lehetővé teszi, hogy a nagysebességű vonatok különböző nyomtávokon közlekedjenek és átlépjék az országok közötti határokat.