2025 Júliustól életbe lép az új szabály, így változik a készpénzfelvétel módja az automatáknál!

2025 Júliustól életbe lép az új szabály, így változik a készpénzfelvétel módja az automatáknál!

2025 Júliustól életbe lép az új szabály, így változik a készpénzfelvétel módja az automatáknál! Június végétől minden bankautomatánál új, akadálymentesített rendszer várja az ügyfeleket az Európai Unió friss szabályozása nyomán.

Hitelfórum.hu

Már eddig is tudtuk, hogy az adóhatóságok vizsgálhatják a gyanús készpénzmozgásokat a bankautomatákban – akár befizetésről, akár felvételről van szó –, és pénzbírsággal is sújthatják az érintetteket. A bankok kötelesek jelenteni az adóhatóság felé minden 3000 eurót meghaladó tranzakciót (akár befizetés, akár felvétel), valamint az 500 eurós bankjegyek használatát is – a pénzmosás és adócsalás elleni küzdelem részeként. A most érkező változás azonban nem büntetésekről vagy adatgyűjtésről szól, hanem épp ellenkezőleg: megkönnyíti a készpénzfelvételt – írja a Culturebydesign.se.

Mi változik június 28-tól?

Június végétől az összes bank köteles az automatáit az EU új akadálymentesítési irányelvéhez igazítani, amelyet még 2023 májusában fogadtak el. A cél az, hogy eltűnjenek azok az akadályok, amelyek jelenleg nehézséget okoznak a fogyatékossággal élő emberek számára, amikor banki ügyeket intéznének egy automatán keresztül.

Könnyebbé válik a pénzfelvétel

A jogszabály előírja a gyártók számára, hogy a bankautomatákat úgy kell megtervezniük és kivitelezniük, hogy azok alkalmasak legyenek a látás-, hallás-, értelmi vagy másfajta fogyatékossággal élők számára is. A legfontosabb változások a bankautomatákon: nagyobb betűméret és jobb kontraszt a kijelzőn, fejhallgatón keresztül elérhető hangos instrukciók, áttekinthetőbb, intuitívabb menük, tapintható felületek és domborított gombok.

Nem csak a fogyatékkal élők járnak jól

A változások nem csupán a fogyatékossággal élők számára nyitják meg az utat a gördülékenyebb ügyintézés felé. Minden felhasználó profitálhat az átláthatóbb kijelzőkből, könnyebben értelmezhető menükből és pontosabb utasításokból.

A bankoknak tájékoztatniuk kell ügyfeleiket a változásokról, hogy ne érje őket meglepetés, amikor legközelebb pénzt szeretnének majd felvenni. Aki pedig bizonytalan az új rendszer használatában, a bankfiókok dolgozóitól segítséget kérhet az új funkciók megismeréséhez – addig is, amíg rutinszerűvé nem válik a használatuk.

Nem ez az egyetlen változás

2025 nyara komoly fordulópontot jelent az Európai Unió piacán működő cégek számára: június 28-tól kötelezően alkalmazni kell a European Accessibility Act (EAA), azaz az akadálymentességi irányelv előírásait.

A 2019/882-es uniós irányelvet 2019-ben fogadták el, de a tagállamoknak csak 2025. június 28-tól kell ténylegesen alkalmazniuk. A célja, hogy egységes követelményeket állapítson meg a termékek és szolgáltatások akadálymentesítésére az EU digitális piacán. A jogszabály hatálya kiterjed szinte minden digitális termékre és szolgáltatásra: számítógépes hardverek és szoftverek, e-kereskedelmi platformok, online és fizikai banki szolgáltatások, fizetési rendszerek, weboldalak, mobilappok, valamint elektronikus kommunikációs eszközök és szolgáltatások is ide tartoznak – írja az Ergomania.

 Milyen konkrét követelményeket kell teljesíteni?

Az irányelv számos technikai és tartalmi elvárást fogalmaz meg, amelyeket a szolgáltatóknak be kell építeniük a termékeikbe és rendszereikbe. Vegyük példaként a fogyasztói banki szolgáltatásokat:

  • A weboldalakat és mobilalkalmazásokat úgy kell kialakítani, hogy azokat billentyűzettel is lehessen kezelni, ne csak egérrel vagy érintéssel.
  • Kompatibilitás szükséges képernyőolvasó szoftverekkel, hogy a látássérültek is teljes értékűen használhassák az oldalt.
  • Világos, közérthető nyelvezet használata elvárás, kerülni kell a bonyolult szakszavakat.
  • Az azonosítási és biztonsági megoldásoknak (pl. ujjlenyomat, arcfelismerés) alternatívát kell kínálniuk azok számára, akik nem tudják ezeket használni.
  • A fizetési termináloknak tapintható vagy hallható visszajelzést is kell adniuk.
  • Az online fizetési rendszerekhez hangvezérlés is elérhető kell legyen.
  • A szövegeknek jól olvashatónak kell lenniük: megfelelő kontraszt, méret, és állítható betű- vagy sortávolság szükséges.
  • A tartalomnak elérhetőnek kell lennie olyan formában, amelyből más – segítő – formátumok is létrehozhatók.
  • A szolgáltatásokról adott információkat többféle érzékszervi csatornán is elérhetővé kell tenni – például kérésre Braille-írásban vagy hangfelvételen is.

Ez történik, ha valaki nem felel meg az előírásoknak

A szankciókat az egyes tagállamok saját hatáskörben szabályozzák, de a legsúlyosabb következmények között a pénzbírság és a forgalomból való kivonás is szerepelhet. A bírságok mértéke akár 100 000 euróig (kb. 39 millió forint) is terjedhet, a vállalat méretétől és a jogsértés súlyától függően.

Ha egy szolgáltatás – például egy banki alkalmazás – nem felel meg az előírásoknak, a hatóság akár fel is függesztheti annak működését. Ugyanakkor a cél nem a büntetés, hanem a hozzáférhető környezet megteremtése: jellemzőbb, hogy a hatóság először a hiányosságok kijavítására kötelezi a céget.