Site icon Hitel fórum – családi pénzügyek

2024 Májustól változás jön, ezt vezetik be hamarosan!

2024 Májustól változás jön, ezt vezetik be hamarosan!

2024 Májustól változás jön, ezt vezetik be hamarosan! Az élelmiszer-vállalkozásokat rendelet kötelezi az önellenőrzésre. A jogszabály tavaly év végi módosítása fontos változásokat hozott a közép- és nagyvállalkozások számára.

Az érintettek az önellenőrzési adatlapokat a továbbiakban kizárólag digitális úton rögzíthetik, a helyszínen, valós időben, és a felügyeleti lépéseket is ilyen formában kell dokumentálniuk.

A május 1-től életbe lépő követelményekről a Nébih honlapján tájékozódhatsz bővebben.

Az önellenőrzés a vállalkozások működésére és tevékenységére vonatkozóan kidolgozott követelmények teljesítésének ellenőrzését jelenti, melyet az adott vállalkozás saját maga végez el. Lényeg , hogy az utólagos ellenőrzés biztosított legyen, ezt szolgálja a dokumentációs rendszer.

Néhány a változások közül:

  • az ellenőrzés során elkészült adatlapok rögzítésére kizárólag digitális úton, valós időben kerülhet sor
  • az elektronikus rendszerhez az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóság számára olyan hozzáférést kell biztosítani, melyen keresztül a teljes önellenőrzési tevékenység átláthatóvá válik

Fontos!

Az alkalmazott informatikai rendszer működtetése az élelmiszer-vállalkozás saját fejlesztésében, de külső vállalkozás bevonásával egyaránt megvalósulhat. A rendszerben rögzített adatok biztonságát, továbbá illetéktelen módosítástól való védelmét az informatikai rendszer üzemeltetőjének kell biztosítania.

A rendelet meghatározása szerint önellenőrzésnek nevezzük az élelmiszer-vállalkozás működéséhez kapcsolódó, a vonatkozó jogszabályokban meghatározott, az élelmiszerbiztonsággal, az élelmiszerek minőségével, az azonosíthatósággal, a nyomonkövetéssel, és az élelmiszerek jelölésével kapcsolatos követelmények, valamint az adott vállalkozás tevékenységére vonatkozóan kidolgozott követelményrendszerben előírt kötelezettségek teljesítésének élelmiszer-vállalkozás általi ellenőrzését.

Önellenőrzési rendszer: önellenőrzési terv felállítása és az abban foglaltak végrehajtása, dokumentumokkal igazolva.

  • Az önellenőrzési tervnek tartalmaznia kell legalább:
  • az önellenőrzéssel érintett vállalkozás tevékenységének leírását,
  • az önellenőrzési terv érvényességi idejét,
  • az önellenőrzés során az egyes folyamatokra alkalmazott módszert,
  • az elvégzett önellenőrzés igazolásának módját,
  • az önellenőrzés során keletkezett dokumentumok és az önellenőrzési terv megőrzésének idejét,
  • az ellenőrzés tárgyát,
  • az ellenőrzött követelményeket,
  • az ellenőrzési időpontot vagy gyakoriságot,
  • az ellenőrzés, megfigyelés, mérés, vagy mintavétel pontos helyét,
  • az önellenőrzést végző személy nevét, beosztását.

(forrás:portal.nebih.gov.hu)

Exit mobile version