2024 Júliustól új kötelező felszerelés kell az autókba, ettől megőrülnek a sofőrök!

2024 Júliustól új kötelező felszerelés kell az autókba, ettől megőrülnek a sofőrök!

2024 Júliustól új kötelező felszerelés kell az autókba, ettől megőrülnek a sofőrök! Idén július hatodika óta minden új autóba kötelezően beépítenek összesen kilenc biztonsági rendszert.

( Friss hírek 0-24 )

Idén július hatodika óta minden új autóba kötelezően beépítenek összesen kilenc biztonsági rendszert. Közös jellemzőjük, hogy ha beavatkozást látnak szükségesnek, fény- és/vagy hangjelzéssel értesítik a vezetőt. Azóta számos autós az indulás előtti perceket arra fordítja, hogy kiiktassa, de legalább lenémítsa a sípoló elektronikus segítőket – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.



Az Európai Unió szakértői szerint a közúti járművek sofőrjeinek segítségre van szükségük, hogy kevesebb baleset történjen. Ezért kötelezővé tették, hogy bizonyos segédeszközöket a gyártók minden újonnan forgalomba helyezett járműbe beszereljenek. Ezek a fedélzeti eszközök egy-egy részterületet felügyelnek, és ha megítélésük szerint beavatkozásra van szükség, akkor jeleznek a vezetőnek.

Ezek nem képesek beavatkozni, csak jelentési joguk van, és nem tudnak egymásról, programozásuk arra szorítkozik, hogy a saját területükön tapasztalt “rendkívüli eseményt” jelentsék. Néha folyamatosan villog, sípol a sok virtuális segéd, nem csoda, hogy az új autók vezetői indulás előtt az első perceket gyakran azzal töltik, hogy a jármű fedélzeti menürendszeréből előhívják a megfelelő aldossziékat és sorra kiiktatják a leginkább zavaró hangkeltő eszközöket.

A gyártók egyébként meglehetősen eltérő módon teszik lehetővé a segédeszközök letiltását. Van márka, amelynél a menürendszer legmélyéből kell kikeresni egyenként a túlbuzgó segédeket, mások előzékenyen a műszerfal jól játható helyére teszik a gombot, amivel a csipogás vagy dallamcsengetés elhallgattatható. Az EU előírása arra vonatkozik, hogy az eszközök kikapcsolhatók legyenek, de minden újraindításkor beélesedjenek. Nem lehet egy mozdulattal egyszer s mindenkorra kikapcsolni őket.

A kilenc kötelező biztonsági rendszer:



  • intelligens sebességszabályozó;
  • indításgátló alkoholszonda beszerelését lehetővé tevő interfész;
  • a járművezető fáradékonyságát és figyelmét érzékelő figyelmeztető rendszer;
  • a járművezető figyelmetlenségét érzékelő fejlett figyelmeztető rendszer;
  • tolatást segítő rendszer;
  • eseményadat-rögzítő;
  • fejlett vészfékező rendszerek, amelyek képesek az előttük haladó gépjárművek és veszélyeztetett úthasználók észlelésére, valamint vészfékjelzésre;
  • veszélyhelyzetben működésbe lépő, sávtartást segítő rendszer;
  • a veszélyeztetett úthasználók ütközéskori sérüléseinek mérséklésére alkalmas, frontális védelmi zóna.

A kilenc eszköz között van egy kakukktojás: az eseményadat-rögzítő, közkeletű nevén fekete doboz nem ad ki hangot és nem kommunikál a vezetővel. Feladata, hogy minden, a jármű közlekedésével kapcsolatos érzékelt adatot feljegyezzen és a feljogosított hatóság száma utólag előhívhatóvá tegyen.