Rendkívüli bejelentés – szigorítják a jogosítványszerzést Magyarországon!

Rendkívüli bejelentés – szigorítják a jogosítványszerzést Magyarországon!

Szinte vállalhatatlannak tűnő célokat tűzött ki az Európai Unió, amely ezekkel indokolja a jogosítványszerzés szigorítását is.

Ahogy a Blikk is megírta, szigorítanák a vezetői engedélyek megszerzésének feltételeit az Európai Unióban, így Magyarországon is. Ennek első lépése az lenne, hogy a 70 év feletti sofőröknek sokkal szigorúbb alkalmassági vizsgán kellene részt venniük.




A kozlekedesbiztonsag.kti.hu szerint bár sok részletkérdés még tisztázatlan, a tervezet jelzésértékű: az Európai Unió komolyan gondolja, hogy 2030-ra a 2020-as szint felére kell csökkenteni a közúti balesetekben elhunytak számát, 2050-re pedig el kell érni, hogy senki ne haljon meg Európa útjain, és tenni is kész e célok elérése érdekében. A tervezet szerint például az összes tagállamban kötelező lenne az alkalmassági vizsgálatok elvégzése, eddig ugyanis ez nem mindenhol volt így. Az Európai Unió Statisztikai Hivatalának adatai szerint 2018-ban a közlekedési balesetekben elhunytak között a 65 év felettiek aránya 28 százalék volt. 2010-ben e korosztály aránya a halálos áldozatok között 22 százalék volt.




Az oldal összegyűjtötte, hogy Európa néhány országában milyen módon kell igazolni a vezetésre való alkalmasságot.

Dániában a 75 év felettiek orvosi igazolással újíthatják meg a jogosítványt, 80 éves kortól ezt évente meg kell tenni.

Spanyolországban a vezetői engedélyt 65 éves kortól – előzetes orvosi vizsgálatot követően – ötévente meg kell újítani.

Nagy-Britanniában – bár már nem uniós tagállam – a 70 év felettiek vezetői engedélyét háromévente meg kell újítani. A kérelemben fel kell tüntetni minden olyan egészségügyi problémát, amely a vezetés szempontjából kérdéses lehet.




Svájcban minden 70 év feletti járművezetőnek ellenőrzésen kell részt vennie.

Olaszországban 50 éves kor felett ötévente kell megújítani a vezetési jogosultságot. A 70 év felettieknek háromévente, a 80 év felettieknek pedig kétévente kell beszerezniük az orvosi igazolást.

Magyarországon – mi az unión belül egyébként elég szigorúnak számítunk – 50 éves kor alatt tíz évig érvényes a vezetői engedély, 50-60 év között öt, 60-70 között 3, felette kétévente kell a sofőröknek egészségügyi vizsgálatot követően meghosszabbíttatni a jogosítványuk érvényességi idejét.




Bevezetnék azt is – meglepő módon eddig nem így volt – hogy ha Európa bármelyik országában eltiltanak valakit a vezetéstől, akkor az a többi tagállamban se ülhessen volán mögé. Ezt a kiskaput használta ki egyébként a német Jogsikirályként emlegetett csaló, akiről nemrégiben mi is írtunk.

A javaslat azt is tartalmazza, hogy még azokban az országokban is rendeljenek el nulla toleranciát a kétévesnél frissebb jogosítvánnyal közlekedők számára, ahol a kis mértékű alkoholfogyasztás megengedett a gépjárművezetők számára.

error: Content is protected !!