2024 Júniustól változás jön, ezt vezetik be hamarosan napokon belül!
2024 Júniustól változás jön, ezt vezetik be hamarosan napokon belül! Az élelmiszer-vállalkozásokat rendelet kötelezi az önellenőrzésre. A jogszabály tavaly év végi módosítása fontos változásokat hozott a közép- és nagyvállalkozások számára.
Az érintettek az önellenőrzési adatlapokat a továbbiakban kizárólag digitális úton rögzíthetik, a helyszínen, valós időben, és a felügyeleti lépéseket is ilyen formában kell dokumentálniuk.
A június 1-től életbe lépő követelményekről a Nébih honlapján tájékozódhatsz bővebben.
Az önellenőrzés a vállalkozások működésére és tevékenységére vonatkozóan kidolgozott követelmények teljesítésének ellenőrzését jelenti, melyet az adott vállalkozás saját maga végez el. Lényeg , hogy az utólagos ellenőrzés biztosított legyen, ezt szolgálja a dokumentációs rendszer.
Néhány a változások közül:
- az ellenőrzés során elkészült adatlapok rögzítésére kizárólag digitális úton, valós időben kerülhet sor
- az elektronikus rendszerhez az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóság számára olyan hozzáférést kell biztosítani, melyen keresztül a teljes önellenőrzési tevékenység átláthatóvá válik
Fontos!
Az alkalmazott informatikai rendszer működtetése az élelmiszer-vállalkozás saját fejlesztésében, de külső vállalkozás bevonásával egyaránt megvalósulhat. A rendszerben rögzített adatok biztonságát, továbbá illetéktelen módosítástól való védelmét az informatikai rendszer üzemeltetőjének kell biztosítania.
A rendelet meghatározása szerint önellenőrzésnek nevezzük az élelmiszer-vállalkozás működéséhez kapcsolódó, a vonatkozó jogszabályokban meghatározott, az élelmiszerbiztonsággal, az élelmiszerek minőségével, az azonosíthatósággal, a nyomonkövetéssel, és az élelmiszerek jelölésével kapcsolatos követelmények, valamint az adott vállalkozás tevékenységére vonatkozóan kidolgozott követelményrendszerben előírt kötelezettségek teljesítésének élelmiszer-vállalkozás általi ellenőrzését.
Önellenőrzési rendszer: önellenőrzési terv felállítása és az abban foglaltak végrehajtása, dokumentumokkal igazolva.
- Az önellenőrzési tervnek tartalmaznia kell legalább:
- az önellenőrzéssel érintett vállalkozás tevékenységének leírását,
- az önellenőrzési terv érvényességi idejét,
- az önellenőrzés során az egyes folyamatokra alkalmazott módszert,
- az elvégzett önellenőrzés igazolásának módját,
- az önellenőrzés során keletkezett dokumentumok és az önellenőrzési terv megőrzésének idejét,
- az ellenőrzés tárgyát,
- az ellenőrzött követelményeket,
- az ellenőrzési időpontot vagy gyakoriságot,
- az ellenőrzés, megfigyelés, mérés, vagy mintavétel pontos helyét,
- az önellenőrzést végző személy nevét, beosztását.
(forrás:portal.nebih.gov.hu)