2024 Júniustól változás jön, ezt vezetik be hamarosan napokon belül!

2024 Júniustól változás jön, ezt vezetik be hamarosan napokon belül!

2024 Júniustól változás jön, ezt vezetik be hamarosan napokon belül! Az élelmiszer-vállalkozásokat rendelet kötelezi az önellenőrzésre. A jogszabály tavaly év végi módosítása fontos változásokat hozott a közép- és nagyvállalkozások számára.

Az érintettek az önellenőrzési adatlapokat a továbbiakban kizárólag digitális úton rögzíthetik, a helyszínen, valós időben, és a felügyeleti lépéseket is ilyen formában kell dokumentálniuk.

A június 1-től életbe lépő követelményekről a Nébih honlapján tájékozódhatsz bővebben.

Az önellenőrzés a vállalkozások működésére és tevékenységére vonatkozóan kidolgozott követelmények teljesítésének ellenőrzését jelenti, melyet az adott vállalkozás saját maga végez el. Lényeg , hogy az utólagos ellenőrzés biztosított legyen, ezt szolgálja a dokumentációs rendszer.



Néhány a változások közül:

  • az ellenőrzés során elkészült adatlapok rögzítésére kizárólag digitális úton, valós időben kerülhet sor
  • az elektronikus rendszerhez az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóság számára olyan hozzáférést kell biztosítani, melyen keresztül a teljes önellenőrzési tevékenység átláthatóvá válik

Fontos!

Az alkalmazott informatikai rendszer működtetése az élelmiszer-vállalkozás saját fejlesztésében, de külső vállalkozás bevonásával egyaránt megvalósulhat. A rendszerben rögzített adatok biztonságát, továbbá illetéktelen módosítástól való védelmét az informatikai rendszer üzemeltetőjének kell biztosítania.

A rendelet meghatározása szerint önellenőrzésnek nevezzük az élelmiszer-vállalkozás működéséhez kapcsolódó, a vonatkozó jogszabályokban meghatározott, az élelmiszerbiztonsággal, az élelmiszerek minőségével, az azonosíthatósággal, a nyomonkövetéssel, és az élelmiszerek jelölésével kapcsolatos követelmények, valamint az adott vállalkozás tevékenységére vonatkozóan kidolgozott követelményrendszerben előírt kötelezettségek teljesítésének élelmiszer-vállalkozás általi ellenőrzését.



Önellenőrzési rendszer: önellenőrzési terv felállítása és az abban foglaltak végrehajtása, dokumentumokkal igazolva.

  • Az önellenőrzési tervnek tartalmaznia kell legalább:
  • az önellenőrzéssel érintett vállalkozás tevékenységének leírását,
  • az önellenőrzési terv érvényességi idejét,
  • az önellenőrzés során az egyes folyamatokra alkalmazott módszert,
  • az elvégzett önellenőrzés igazolásának módját,
  • az önellenőrzés során keletkezett dokumentumok és az önellenőrzési terv megőrzésének idejét,
  • az ellenőrzés tárgyát,
  • az ellenőrzött követelményeket,
  • az ellenőrzési időpontot vagy gyakoriságot,
  • az ellenőrzés, megfigyelés, mérés, vagy mintavétel pontos helyét,
  • az önellenőrzést végző személy nevét, beosztását.

(forrás:portal.nebih.gov.hu)

error: Content is protected !!